Dobre warunki pracy to określenie, pod którym nie kryje się nic konkretnego. Najczęściej pracodawcy rozumieją przez to stworzenie takich warunków, które są zgodne z wymogami przepisów BHP czy poszczególnych rozporządzeń. Tymczasem jest to po prostu ich obowiązek. O dobrych czy lepszych warunkach pracy można mówić dopiero w momencie, gdy pracodawca zagwarantuje coś więcej. I wcale nie chodzi o benefity.
Zaufanie do pracownika
Wielu pracowników narzeka na to, że przełożony ich kontroluje. Ale nie w taki sposób, który jest oczywisty (regularne sprawdzanie wyników, efektów pracy), ale w taki, który przeszkadza w normalnym wykonywaniu powierzonych obowiązków. Ile osób pracuje z przełożonymi, którzy potrafią co godzinę zajrzeć w monitor pracownika, by następnie zadać serię irytujących pytań, które kompletnie wybijają z rytmu i uniemożliwiają skupienie się na pracy? Niestety, przypuszczam, że trochę takich osób by się znalazło.
Takie zachowanie przełożonych jest dla pracownika prostym komunikatem. Nie ufam ci, muszę cię cały czas pilnować, nie wierzę w twoje umiejętności, gdyby mnie tu nie było, na pewno byś tego nie zrobił. To nie tylko dezorganizuje kompletnie pracę, ale także sprawia, że pracownik zaczyna pracować po prostu gorzej, bo zamiast skupiać się nad tym co ma do zrobienia, zastanawia się, jak szybko ponownie odwiedzi go przełożony. Forma takiej kontroli może być różna – równie dobrze zamiast fizycznych odwiedzin mogą to być e-maile wysyłane co godzinę. Dobre warunki pracy to zatem takie, gdy przełożony jest w stanie zaufać zatrudnionemu pracownikowi i nie pilnuje każdego jego kroku.
Dobra komunikacja to jeden z czynników składających się na dobre warunki pracy
Dobre warunki pracy to nie tylko odpowiednie pomieszczenie pracy czy posiłek w pracy, gdy występują okoliczności określone przez prawo. Podstawą jest też dobra komunikacja. Chodzi o to, by przełożony był w stanie jasno określić, czego oczekuje od pracownika. W ogłoszeniach o pracę często wymaga się od pracownika dobrej komunikatywności. Tego samego należy jednak oczekiwać od przełożonych i pracodawców. Jeśli pracownik chce o coś zapytać przełożonego, musi mieć pewność, że otrzyma odpowiedź. I to sformułowaną w taki sposób, by pracownik nie miał już dalszych wątpliwości.
Siła przewidywalności
Dobre warunki pracy wiążą się również z pewną przewidywalnością. Żaden pracownik nie chce pracować w firmie, w której cały czas dzieje się coś, czego nie mógł nawet przewidywać. Oczywiście nie chodzi o nowe projekty czy zachowania klientów, ale raczej o pomysły i zachowanie przełożonych czy pracodawcy. Jeśli bardzo często wdrażane są zmiany, to pracownik poczuje się zdezorientowany i nigdy nie będzie wiedział, czego się spodziewać. W sytuacji gdy jednego dnia pracuje nad projektem, a następnego dnia jego szef – bez żadnej wyraźnej przyczyny – przesuwa go do innego projektu, to pracownik nie będzie w stanie w pełni poświęcić się wykonywanym obowiązkom. Zwłaszcza, jeśli takie sytuacje są częste. Nie mówiąc już oczywiście o tym, że to zwyczajnie nieefektywne.
Oczywiście na dobre warunki pracy składa się znacznie więcej czynników. Wymienione wyżej są jednak niestety często pomijane przez wielu pracodawców. Ze szkodą dla wszystkich.