Sky-Shop.pl to jedna z kilku platform, która de facto automatyzuje proces zakładania sklepu internetowego. Proszę mi powiedzieć – jak bardzo można „nie znać się” na technikaliach, by mieć swój sklep internetowy we własnej domenie. Czy np. 60-letnia osoba sprzedająca swoje rękodzieło, która potrafi obsługiwać tylko e-mail i przeglądarkę, poradzi sobie ze sklepem w Państwa platformie?
Maciej Cebertowicz, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Sky-Shop: Sprawna obsługa komputera i przeglądarki internetowej oraz znajomość głównych pojęć związanych z handlem internetowym jest podstawą sukcesu. Sky-Shop jest intuicyjną platformą umożliwiającą prostą obsługę. Dodatkowo udostępniamy materiały szkoleniowe w formie wideo oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, czyli FAQ. Jeśli pojawią się jakiekolwiek pytania i wątpliwości, każdy z Klientów (także podczas okresu testowego) może skontaktować się z doradcą w wybranej przez siebie formie – mailowej lub telefonicznej. Stworzyliśmy też zamkniętą grupę na Facebooku tylko dla naszych klientów, gdzie można wymienić się doświadczeniami z innymi użytkownikami platformy, a także uzyskać pomoc.
Wśród klientów, którzy są z nami od wielu lat obserwujemy ogromny postęp w sprawności poruszania się po panelu. Podstawowe pytania zamieniają się w te dotyczące zaawansowanej konfiguracji i usprawniania poszczególnych procesów.
Ile sklepów internetowych jest dziś zasilanych przez Sky-Shop.pl?
Sky-Shop utrzymuje się w czołówce platform e-commerce na polskim rynku. Z systemu korzysta obecnie kilka tysięcy sklepów, z którymi utrzymujemy stały, niejednokrotnie codzienny kontakt.
Zacznijmy od podstaw. Jak ważny jest hosting podczas wyboru sklepu internetowego? Czy domena ma znaczenie poza tym „marketingowym”?
Hosting jest jednym z kluczowych elementów działania sklepu internetowego. Wpływa bezpośrednio na to czy sklep w ogóle działa, czy miewa przerwy w działaniu albo jest niedostępny dla klientów przez kilka dni. Kolejnym aspektem jest możliwość obsłużenia dużej liczby kupujących w jednym czasie np. podczas akcji promocyjnej. Przy nieodpowiednim hostingu, pożądane przez sprzedawców duże zainteresowanie produktami zamienia się w koszmar, bo klienci zamiast kupować widzą komunikat o błędzie serwera i odbijają się od ściany. Wybór hostingu ma także znaczenie dla szybkości działania strony – szczególnie w przypadku bogatej bazy produktowej. Kilkusekundowe ładowanie informacji irytuje i skłania do opuszczenia strony
Sprzedawcy decydujący się na oprogramowania Open Source muszą samodzielnie zadbać o hosting dla swoich sklepów. Niestety, często nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważną rolę odgrywa. Nie wiedzą czym kierować się przy jego wyborze i sięgają po najbardziej podstawowe usługi. Często skutkuje to długim czasem ładowania sklepu, a niejednokrotnie niedostępnością całej witryny. Jedno i drugie skutecznie zniechęca klientów do zakupu.
Jako Sky-Shop.pl maksymalnie upraszczamy wszelkie kwestie techniczne prowadzenia sklepu internetowego. Hosting jest jedną z nich. Właśnie dlatego każdy sklep internetowy w cenie posiada miejsce na serwerze, którym klienci nie muszą zaprzątać sobie głowy. Dzięki współpracy z firmą OVHcloud w zakresie dostarczania usług Data Center, sklepy postawione na Sky-Shop charakteryzują się stabilnością, wysoką dostępnością i bezpieczeństwem danych. Często wykonywane kopie zapasowe danych sklepu są udogodnieniami cenionymi przez naszych klientów, bo sklepy po prostu dobrze działają i są bezpieczne.
Wraz z hostingiem sprzedawcy otrzymują domenę techniczną dla swojego sklepu. Ma ona końcówkę mysky-shop.pl. Firmy wykorzystujące jedynie część możliwości oprogramowania Sky-Shop, jaką jest integracja z Allegro, często korzystają z niej na stałe. Osobom wykorzystującym własny sklep internetowy jako kanał sprzedaży rekomendujemy wykupienie domeny np.: w OVHcloud i zainstalowanie jej w prosty sposób w sklepie.
Domena ma głównie znaczenie marketingowe. Powinna wzbudzać zaufanie i jeśli jest taka możliwość, nawiązywać do asortymentu sklepu. Z punktu widzenia rynku polskiego, dobrze wybierać rozszerzenia .pl, z którymi zaznajomiony jest każdy z nas. Stanowczo unikałbym domen zbliżonych do innych, konkurencyjnych, przykładowo: gdy domena mojsklep.pl jest zajęta, nie warto kupować domeny mojsklep.com i mojsklepp.pl (nawet jeśli są wolne).
W Waszej ofercie widzę integrację z Allegro, co jest naturalnym i zrozumiałym wyborem. Ale widzę też integrację z eBay. Kto ma wiedzieć, jeśli nie Sky-Shop.pl, czy na eBayu z punktu widzenia polskiego ecommerce’u coś się w ogóle dzieje?
Niektórzy twierdzili, że wejście eBay’a zrewolucjonizuje polski rynek e-commerce. Tymczasem konsumenci nadal w pierwszej kolejności kierują się na Allegro, a pozycja portalu aukcyjnego pozostała niezachwiana. Także nasze dane nie pozostawiają tu złudzeń. Z integracji z eBay korzysta około 5% naszych klientów, podczas gdy integracja z Allegro jest aktywnie wykorzystywana przez ponad 40% sklepów na Sky-Shop. eBay na polskim rynku sprawdza się w niektórych branżach, jednak większy potencjał dostrzegamy w Amazonie, który zadebiutował w Polsce w 2021 roku. Wkrótce w Sky-Shop pojawi się integracja umożliwiająca naszym klientom również sprzedaż na Amazonie.
Jeśli dobrze rozumiem – sklep internetowy w Sky-Shop.pl można sobie postawić za już nawet 99 złotych miesięcznie. I to będzie w pełni funkcjonalna platforma?
Tak. W ramach każdego dostępnego pakietu abonamentowego sprzedawcy otrzymują w pełni funkcjonalne narzędzie do sprzedaży wraz z nielimitowanym wsparciem naszego supportu. Co ważne, nawet w podstawowym abonamencie, którym aktualnie jest Basic, udostępniamy narzędzia do sprzedaży wielokanałowej m.in.: integrację z Allegro, Ceneo czy Facebookiem.
Oczywiście, do abonamentu można dokupić dodatkowe moduły dostosowane do indywidualnych potrzeb np. integrator z hurtowniami (szczególnie istotny dla sprzedawców dropshippingowych) i zyskać nowe funkcje dostępne z poziomu panelu.
Jak dużo sklepów internetowych otworzyło się w Waszym systemie od czasu wybuchu pandemii? Czy rzeczywiście mamy eksplozję na rynku ecommerce?
Nie da się zaprzeczyć, że pandemia napędziła e-commerce. Przez Internet zaczęliśmy kupować zdecydowanie więcej, a do koszyków zakupowych trafiły produkty, których dotychczas tam nie było np. szybko psujące się produkty spożywcze czy lody. Doskonałym przykładem jest Grycan, który wkroczył w sprzedaż internetową właśnie z wykorzystaniem rozwiązań Sky-Shop.
Podczas pandemii na Sky-Shop założyło się o ponad 100% więcej sklepów niż przed nią. Wśród nowych sprzedawców było mnóstwo firm przenoszących się z offline do online, ale też wiele osób, które dopiero startowały z własnym biznesem. Nasi klienci notowali wyniki sprzedażowe średnio o nawet 70% wyższe niż w analogicznych okresach 2019 roku. Choć po zdjęciu obostrzeń, jakie towarzyszyły nam przez wiele miesięcy wzrosty nie są już tak spektakularne, nadal e-commerce radzi sobie świetnie. Ma to związek ze zmianą nawyków zakupowych. Po prostu przyzwyczailiśmy się do zakupów przez Internet, a kolejni dostawcy dostrzegli w nim skuteczny kanał sprzedaży.
Co najczęściej wybierają klienci? Jakie rozwiązania cieszą się ich największym uznaniem?
Zdecydowana większość naszych klientów łączy sprzedaż we własnym sklepie internetowym z handlem na Allegro. Chętnie korzystają też z modelu logistycznego, jakim jest dropshipping, a więc i naszego autorskiego integratora z hurtowniami. Najczęściej wybieranym pakietem abonamentowym jest Business, który łączy duże możliwości z przystępną ceną rozwiązań.
No dobrze, ale pomówmy też o tych, którym się nie udało. Ilu sklepom internetowym nie udaje się przetrwać nawet roku? Bywa i tak, że startowi własnej działalności towarzyszy słomiany zapał lub kompletne nieprzygotowanie na czekające wyzwania?
Dane wskazują, że pierwszego roku nie jest w stanie przetrwać około 30% firm. Nie jest to jednak wartość dla samego rynku e-commerce, a dla różnych branż. Podczas pandemii sprzedaż internetowa radziła sobie rekordowo dobrze, podczas gdy sektor związany chociażby z turystyką czy gastronomią walczył o przetrwanie – i tutaj będzie wyraźna dysproporcja firm kończących działalność.
Jak wiesz, samo założenie sklepu internetowego w Sky-Shop jest naprawdę proste i to nie ono stanowi wyzwanie. Bywa, że początkujący sprzedawcy nie zadają sobie pytań o to, kto jest ich odbiorcą, jakie ma oczekiwania, co jest dla niego kluczowe. To z kolei znacząco utrudnia przygotowanie atrakcyjnej oferty i dobór kanałów sprzedaży.
Kolejnym czynnikiem jest czas. Nowy sklep wymaga konfiguracji i rozpoczęcia działań marketingowych. Zniechęcanie się po kilku tygodniach nie jest wskazane. Realnie dopiero po około 3 miesiącach pracy nad sklepem widać, czy zmierzamy w dobrym kierunku.
Jako dostawca oprogramowania stawiamy na edukację klientów. Poruszamy m.in. tematy związane z rozpoczynaniem działalności, podatkami, obowiązkami względem klientów, wyborem dostawców, skutecznym marketingiem i szeregiem innych obszarów. Wiedzę przekazujemy na naszym blogu, w grupach na Facebooku, na kanale YouTube oraz podczas webinarów.
Oczywiście, wszystkie materiały dostępne są bezpłatnie. Wszyscy, którzy zechcą mogą z nich skorzystać i dowiedzieć się czegoś zupełnie nowego lub usprawnić obecnie wykorzystywane metody.