Partnerzy serwisu:
ecommerce Finanse

Jak podbić zyski ze sprzedaży w szczycie sezonu dzięki silnej strategii płatności

Jak podbić zyski ze sprzedaży w szczycie sezonu dzięki silnej strategii płatności

Przypadający w listopadzie Black Week stanowi dla branży e-commerce początek najintensywniejszego okresu w roku. Dlaczego? Ponieważ po nim następuje kluczowy moment w kalendarzu każdego sprzedawcy: jest nim tydzień przed świętami. Wzrost liczby zamówień, przyspieszona logistyka i rosnąca konkurencja wymagają odpowiedniego przygotowania – szczególnie w zakresie systemów płatności. 

Black Friday jest motorem napędowym sprzedaży na całym świecie. Przykładowo, w 2023 roku przyniósł globalnie 70,9 mld dolarów tylko w sprzedaży online. To oznacza czas wytężonej pracy nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla dostawców technologii płatności i ich systemów. W tym roku podczas weekendu Black Friday, Adyen (globalny dostawca technologii płatności) przeprocesował 34 mld dolarów w ramach 670 mln transakcji. To daje ponad 163 tys. transakcji w ciągu jednej minuty.

– Liczby świadczą nie tylko o ogromnej skali działania, ale także zaufaniu, jakim obdarzają nas firmy i konsumenci. Dostępność systemu na granicy 100 proc. oraz maksymalne obciążenia sięgające 25 tys. zapytań API na sekundę to wyniki, dzięki którym nasi partnerzy handlowi mogą cieszyć się niezawodnością usług, nawet w najbardziej intensywnych okresach sprzedażowych – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Praktyczne strategie, które podniosą sprzedaż w okresie przedświątecznym

Ukoronowaniem handlowego sezonu jest grudzień, a więc miesiąc z największymi obrotami w wielu sektorach. Jak zadbać o płynność transakcji i bezproblemową obsługę klientów? Jakie rozwiązania pozwolą przedsiębiorcom nie tylko zwiększyć przychody, ale również zredukować koszty? Oto sprawdzone wskazówki i strategie, które pomogą wykorzystać potencjał tego gorącego okresu sprzedaży.

Wskazówka #1: Zadbaj o płynne doświadczenie zakupowe dla klientów

Szczyt sezonu w pełni, a firma odnotowuje ogromny wzrost ruchu online i/lub w sklepie stacjonarnym. Natomiast kiedy nadchodzi moment płatności, wiarygodni klienci nie mogą zapłacić wybraną metodą lub system oznacza ich zamówienie jako podejrzane. Płynne doświadczenie zakupowe od początku do końca może zdecydować o sukcesie firmy podczas szczytu sezonu.

  • Według badania Adyen Retail Report 2024 aż 62 proc. konsumentów porzuci koszyk, jeśli nie będzie w stanie zapłacić w preferowany przez siebie sposób. Oferując lokalne metody płatności, firmy zapewniają klientom bardziej spersonalizowane i wygodne zakupy.
  • Zachowania klientów w sezonie wzmożonego ruchu mogą się diametralnie zmieniać. Osoba, która zwykle składa dwa zamówienia miesięcznie, może nagle złożyć pięć (lub więcej). Zamiast ryzykować, że transakcje zostaną zablokowane, warto zaktualizować zasady dotyczące limitów transakcji i korzystać z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które skutecznie wykryją i zapobiegną oszustwom, nie zakłócając przy tym ścieżki zakupowej wiarygodnym klientom.
  • Dzięki rezerwie na pełny zwrot kosztów przedsiębiorcy mają pewność, że posiadają wystarczające środki, aby sprostać żądaniom klientów. Koniec ze stresem związanym z działaniem na ostatnią chwilę.

– W szczycie sezonu kluczowym wyzwaniem jest zminimalizowanie liczby porzuconych koszyków, co wiąże się bezpośrednio z zapewnieniem szerokiego wachlarza opcji płatności. Im łatwiejszy i bardziej dostosowany do potrzeb klienta proces zakupu, tym większa szansa na finalizację transakcji – zaznacza Matouš Michněvič z Adyen.

Wskazówka #2: Optymalizuj płatności i oszczędzaj

Gdy liczba transakcji gwałtownie rośnie, optymalizacja płatności może znacząco wpłynąć na wyniki finansowe. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca działa online, stacjonarnie, czy też w obu kanałach, istnieje kilka sposobów, aby skutecznie zaoszczędzić:

  • Wprowadzić alternatywne metody płatności – takie jak portfele cyfrowe, które charakteryzują się wyższym wskaźnikiem konwersji niż płatności kartą (i stale zyskują na popularności).
  • Korzystać z inteligentnego routingu transakcji – który automatycznie wybiera najkorzystniejszą ścieżkę płatności, aby zwiększyć współczynnik konwersji i optymalizować koszty.
  • Włączyć opcję płatności offline w punktach stacjonarnych – która pozwala na przyjmowanie transakcji podczas przestojów systemu, pomagając zredukować koszty płatności oraz ewentualne straty.
  • Włączyć tokeny sieciowe dla płatności online – to zwiększone bezpieczeństwo i realne oszczędności na każdej transakcji dzięki niższym opłatom.

– Optymalizacja procesów płatniczych pod kątem kosztów i wydajności jest szczególnie istotna w szczycie sezonu. Dzięki inteligentnemu routingowi oraz wsparciu alternatywnych metod płatności możemy znacznie podnieść konwersję, jednocześnie obniżając koszty transakcji – dodaje Matouš Michněvič.

Wskazówka #3: Postaw na niezawodną platformę

Niezależnie od tego, czy chodzi o obsługę większej liczby transakcji, redukcję przestojów systemu czy zapobieganie oszustwom – niezawodna platforma płatnicza jest fundamentem operacji płatniczych, szczególnie w okresie intensywnej sprzedaży. To gwarancja, że proces zakupowy będzie płynny, spójny i bezpieczny.

– W Adyen doskonale rozumiemy, jak kluczowy dla firm jest ten gorący moment w roku. Dzięki naszej platformie przedsiębiorcy zyskują niezbędne wsparcie, które pomoże im osiągnąć sukces. Analizujemy dane z analogicznych okresów z poprzednich lat, a na ich podstawie przewidujemy oczekiwane natężenie ruchu oraz zachowania zakupowe w różnych regionach. Przeprowadzamy wewnętrzne i zewnętrzne testy przed najgorętszym okresem sprzedaży. Wprowadzamy również zamrożenie kodu w dni największego obciążenia, aby działać na najwyższych obrotach – podsumowuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

O Adyen 

Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów. Dzięki kompleksowym usługom płatniczym, analityce opartej na danych oraz produktom finansowym oferowanym w ramach jednego globalnego rozwiązania, Adyen pomaga firmom szybciej osiągać założone cele. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Facebook, Uber, H&M, eBay i Microsoft.

Artykuł powstał w ramach współpracy reklamowej z Adyen