Od rozpoczęcia pandemii i masowego przejścia na pracę zdalną, minęły już prawie dwa lata. Jak wiemy, praca w „nowej normalności” dla wielu firm okazała się dużym wyzwaniem, lecz także stworzyła nowe możliwości dla biznesu. Jednym z narzędzi, które okazały się być bezcenne przy pracy z domu jest tzw. zdalny pulpit.
Aplikacje do zdalnego pulpitu pozwalają przejąć kontrolę nad drugim urządzeniem. Działają one na zasadzie wyświetlenia ekranu zdalnego komputera oraz przekazaniu kontroli nad jego myszką i klawiaturą. Dzięki temu masz dostęp do wszystkich zasobów urządzenia.
Do czego służą aplikacje zdalnego pulpitu?
„Przejmowanie kontroli” może brzmieć złowieszczo, lecz zdalne pulpity są głównie wykorzystywane w branży IT do świadczenia usług na odległość. Standardowym zastosowaniem zdalnego pulpitu jest obsługa techniczna komputerów. Kiedy klient lub pracownik firmy ma problem z oprogramowaniem komputera, informatyk łączy się i rozwiązuje go, nie wstając nawet od swojego biurka.
Coraz większa liczba firm pracujących zdalnie sprawiła jednak, że aplikacje do zdalnego pulpitu jak AnyDesk czy TeamViewer, znalazły także inne zastosowania. Zdalny pulpit okazał się być niezwykle użyteczny przy wdrożeniach nowych pracowników, których nie można przeszkolić siadając razem przy jednym komputerze.
Zdalne połączenie z komputerem można też użyć w celach marketingowych. Przykładem może być udostępnienie klientowi komputera z aplikacją lub narzędziem i demonstracja jego działania. Dzięki temu zaoszczędzasz czas potrzebny na instalację i konfigurację oprogramowania na komputerze klienta.
Najlepsze aplikacje do zdalnego pulpitu
Dostępnych jest wiele aplikacji do zdalnego przejmowania kontroli, lecz dwie z nich – TeamViewer i AnyDesk – cieszą się największą popularnością. Są do siebie bardzo podobne: obie oferują szybki i wygodny dostęp do zdalnych urządzeń oraz nie wymagają instalacji na komputerach. W obu aplikacjach zawarte zostały także mechanizmy przesyłania plików i komunikacji z właścicielem zdalnego komputera.
Zakup licencji w TeamViewer i AnyDesk daje firmom dostęp do nowych funkcji, niedostępnych w darmowych wersjach aplikacji. Jednym z ważniejszych dodatków jest konsola administracyjna, która w obu aplikacjach pozwala na monitorowanie zasobów firmy oraz wyświetlanie historii połączeń. Administratorzy mogą również tworzyć spersonalizowane aplikacje uruchamiające TeamViewer lub AnyDesk. Opatrzone są one nazwą i logiem firmy oraz posiadają predefiniowane ustawienia czy uprawnienia.
Profesjonalne licencje (zależnie od wariantów) obu marek także umożliwiają zapisywanie kontaktów w książkach adresowych. Możliwe jest też konfigurowanie opcji jak nienadzorowany dostęp – połączenie kiedy komputer jest zablokowany, oraz Wake-on-Lan – wybudzenie komputera ze stanu uśpienia.
Jakie są różnice między zdalnymi pulpitami?
Jak widać, sposób działania i zestawy funkcji obu aplikacji są do siebie podobne. Co więc odróżnia je od siebie?
TeamViewer to marka z wieloletnim doświadczeniem i stażem, który pozwolił na stworzenie rozbudowanego narzędzia. Podczas zdalnej sesji TeamViewer dostępne są m.in. dedykowane przyciski uruchamiania opcji systemowych, które znacznie ułatwiają pracę informatyka. TeamViewer także posiada możliwość automatyzacji czynności przy pomocy plików skryptowych.
TeamViewer posiada także możliwość organizacji interaktywnych spotkań, podczas których można przekazywać kontrolę nad komputerami. Zdalne sesje podczas spotkań posiadają takie same funkcje i możliwości, co zwykłe połączenie zdalne. Otwiera to drzwi na nowe sposoby prowadzenia szkoleń lub pracy w grupach.
W TeamViewer dostępne są następujące licencje:
- TeamViewer Remote Access: dostęp tylko do trzech wyznaczonych urządzeń
- TeamViewer Business: jeden użytkownik, jedna sesja zdalna na raz*
- TeamViewer Premium: wielu użytkowników, jedna sesja zdalna na raz*
- TeamViewer Corporate: wielu użytkowników, trzy sesje zdalne na raz*
*Licencja pozwala na zwiększenie zasobów o dodatkowe sesje.
Zaletą AnyDesk jest natomiast lekkość aplikacji i specjalnie stworzony kodek, który zapewnia wysoką jakość obrazu przy wolnych połączeniach. Dodatkowo, kiedy właściciel urządzenia przejmuje kontrolę nad urządzeniem, na ekranie wyświetlany zostaje dodatkowy, zdalny kursor. Jest to bardzo przydatne w przypadku szkoleń, kiedy prowadzący chce wskazać część ekranu, nie odbierając kontroli nad komputerem.
Prawdopodobnie najbardziej unikatowa funkcja zdalnego pulpitu AnyDesk jest zawarta w biznesowej licencji AnyDesk Performance. Mianowicie jest to możliwość połączenia się z trzema komputerami zdalnymi z jednego urządzenia na raz. Dzięki temu, jeśli np. na jednym komputerze czekasz na zakończenie instalacji, możesz połączyć się i rozpocząć swoją pracę na drugim urządzeniu. Przydatne jest to także w przypadku potrzeby monitorowania stanu kilku komputerów jednocześnie.
AnyDesk posiada trzy biznesowe warianty:
- AnyDesk Essentials: jeden użytkownik, jedna sesja zdalna na raz
- AnyDesk Performance: wielu użytkowników, trzy sesje z jednego urządzenia na raz*
- AnyDesk Enterprise: licencja działająca wewnątrz infrastruktury organizacji
*Licencja pozwala na zwiększenie zasobów o dodatkowe urządzenia.
Czy aplikacje pulpitu zdalnego są bezpieczne?
O aplikacjach do zdalnego pulpitu krąży wiele kontrowersji, lecz wynikają one z nieświadomości użytkowników. Obie aplikacje, TeamViewer i AnyDesk, informują „adresata” zdalnego połączenia o nadchodzącym połączeniu. W TeamViewer należy podać identyfikator i hasło, natomiast AnyDesk wymaga wysłania identyfikatora i zaakceptowania połączenia przez kliknięcie myszki.
Jedną z funkcji, która może budzić niepokój w kontekście bezpieczeństwa danych, jest możliwość nagrywania sesji zdalnych. Nie jest to jednak czynność, którą można wykonać po kryjomu. Okno akceptacji połączenia AnyDesk zawiera przycisk, którym można wyłączyć nagrywanie ekranu. Natomiast TeamViewer na komputerze zdalnym wyświetla nowe okno wymagające akceptacji nagrywania, kiedy zostanie ono włączone.
By wprowadzać w systemie większe zmiany, jak np. zmieniać kluczowe ustawienia komputera, wymagane są uprawnienia administratora. W AnyDesk przekazanie uprawnień odbywa się jednym kliknięciem w oknie akceptacji połączenia. TeamViewer natomiast wymaga każdorazowego wprowadzenia hasła lub przekazania danych logowania do komputera.
Gdzie kupić aplikacje do zdalnego pulpitu?
Jeśli chcesz zacząć korzystać ze zdalnego pulpitu, warto zadać pytanie – gdzie kupić AnyDesk lub TeamViewer? Najważniejszą rzeczą jest upewnienie się, że biznesowa licencja zostaje zakupiona z legalnego źródła, jak np. sklep internetowy home.pl. Kupując oprogramowanie od oficjalnych dystrybutorów oprogramowania masz pewność, że otrzymasz działający klucz aktywacyjny oraz wsparcie pomocy technicznej.
Zaletą korzystania z usług home.pl jest także możliwość negocjacji ceny, dzięki czemu dostosujesz oprogramowanie nie tylko do wymagań swojej firmy, ale także jej budżetu. Odwiedź home.pl lub skontaktuj się z ekspertem (+48 91 432 55 72), by znaleźć narzędzie do zdalnego pulpitu, dostosowane do Twoich potrzeb.
Materiał partnera Bezprawnika: home.pl