Nowelizacja ustawy sprawi, że firmom ciężej będzie naciągać ludzi m.in. na piramidy finansowe. Jakie jeszcze narzędzia do bronienia konsumentów uzyska UOKiK?
Wszyscy znamy historie takie jak afera z firmą Amber Gold czy polisolokatami, w których sprytni przedsiębiorcy naciągają dużą grupę osób na usługę, która ma tak naprawdę jeden główny cel – napełnić kieszeń usługodawcy. UOKiK analizując dotychczasowe sytuacje oraz przepisy, przygotował nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Została ona przyjęta przez Senat w piątek, 4 września 2015. Musi jeszcze zostać podpisana przez prezydenta, a gdy to się stanie, wejdzie w życie po 6 miesiącach.
Pełny dokument wprowadzający zmiany w kompetencjach Urzędu można odczytać na stronie Sejmu. Jednym z ważniejszych punktów jest nałożenie ograniczenia na firmy oferujące usługi finansowe. Takie propozycje nie będą mogły już być składane osobom, które w rzeczywistości ich nie potrzebują. Przykładowo, wieloletnie inwestycje nie będą oferowane osobom starszym, gdyż te tak naprawdę nie skorzystają z ich zalet. Oto fragment nowej wersji art. 24, który mówi właśnie o opisywanym postanowieniu:
Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:
(…)
4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.
Co więcej, UOKiK dostanie do dyspozycji także możliwość wydawania decyzji tymczasowej. Jeśli przedsiębiorcy zarzuci się stosowanie nieuczciwych praktyk, możliwe będzie natychmiastowe wydanie nakazu ich zaniechania. Działanie to może być cofnięte, gdy po zakończeniu postępowania okaże się, że niekorzystne działania firmy jednak nie występują. W większości przypadków podejrzenia są jednak słuszne, umożliwi to więc ustrzeżenie potencjalnych przyszłych klientów przed oszustwami przedsiębiorstwa.
Samo stwierdzanie czy firma rzeczywiście dopuszcza się praktyk godzących w dobro konsumenta będzie też łatwiejsze. Wszystko dlatego, że UOKiK będzie mógł skorzystać z instytucji tajemniczego klienta. To działanie, które do tej pory najczęściej wykorzystywały firmy do sprawdzenia swoich pracowników, na przykład „testując” osobę zatrudnioną na stanowisku sprzedażowym. Teraz taka weryfikacja będzie mogła być dokonywana z urzędu, co pomoże w zebraniu dowodów odnośnie nieuczciwych praktyk.
Jak jeszcze dobro konsumenta będzie chronione przez UOKiK? Między innymi przez możliwość nadawania bezpłatnych komunikatów i ostrzeżeń w publicznym radiu i telewizji. Za pośrednictwem tych mediów przekazywane będą informacje o kolejnych wykrytych nadużyciach czy klauzulach niedozwolonych w regulaminach firm.
Jeśli czujesz, że przedsiębiorstwo, którego jesteś lub chciałeś być klientem, naciąga ludzi na niekorzystne umowy, nie wahaj się informować odpowiednich władz. UOKiK pomaga konsumentom, a jeśli dodatkowo nie wiesz w jakiej formie i gdzie dokładnie zwrócić się w swojej sprawie, możesz skorzystać z pomocy prawników, którzy współpracują z portalem Bezprawnik.pl. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.
Fot. tytułowa: shutterstock.com