REKLAMA
  1. Home -
  2. Firma -
  3. Małe polskie firmy zakochały się w leasingu i nie chodzi tu o BMW do robienia kosztów
Małe polskie firmy zakochały się w leasingu i nie chodzi tu o BMW do robienia kosztów

Leasing w Polsce przestał być tylko sposobem na sfinansowanie firmowego auta, za to staje się wręcz narzędziem cywilizacyjnym dla sektora mikro i MŚP.

Jak wynika z najnowszego badania CBM Indicator dla Związku Polskiego Leasingu, aż 62% małych firm poleca tę formę finansowania. To o 5 punktów procentowych więcej niż rok temu i sygnał, że rynek dojrzewa, a zadowoleni klienci nie tylko wracają, ale i robią za ambasadorów.

A jest kogo słuchać. Mikrofirmy - te z obrotami do 5 mln zł - stanowiły w 2024 roku aż 54,7% wszystkich klientów firm leasingowych. To armia drobnych, ale niezwykle istotnych graczy, którzy wybierają leasing częściej niż kredyt. Dlaczego? Bo jest prostszy, szybszy, bardziej elastyczny, dostępny i - co nie bez znaczenia - podatkowo korzystny.

REKLAMA

Z badania wynika, że aktualnie co trzecia mała firma korzysta z leasingu, a kolejne 21% ma takie doświadczenia w przeszłości. Co więcej, ci, którzy z leasingu już korzystali, poleciliby go częściej (aż 79% obecnych użytkowników i 72% byłych). Zadowolenie klientów trzyma się wysoko – na poziomie 79%, a wśród aktywnych leasingobiorców aż 84%.

Wśród kluczowych kryteriów wyboru leasingu dominują cztery: atrakcyjna oferta cenowa (84%), dopasowanie do branży (70%), szybkość decyzji (67%) i gotowość do negocjacji (63%). Leasing dawno przestał być „jednym z wielu” sposobów finansowania – dziś jest produktem szytym na miarę sektora MŚP. Takim, który reaguje elastycznie, a nie wymaga składania ofiary z nerwów, czasu i zaświadczeń.

REKLAMA

E-leasing tuż za rogiem

Warto też odnotować rosnące znaczenie cyfryzacji. Aż 40% aktywnych leasingobiorców chciałoby mieć możliwość zawierania i modyfikowania umowy leasingu w pełni zdalnie. Ustawa deregulacyjna przyjęta w maju przez Parlament RP umożliwi przejście z dokumentu papierowego do formy elektronicznej – prostszej, tańszej i przyjaźniejszej dla przedsiębiorców. Szerzej piszemy o tym zresztą w dzisiejszym tekście o inicjatywie Millennium Leasingu, zapraszamy.

REKLAMA

Jak zauważa Monika Constant z ZPL: cyfryzacja to przyszłość, ale sukces zależy od zapewnienia bezpieczeństwa i intuicyjności procesów. Leasing nadal będzie potrzebował ludzi – doradców, którzy doradzą. Ale może już niekoniecznie z teczką dokumentów i toną podpisów.

Elektryk? Może kiedyś

REKLAMA

Na razie sceptycznie wygląda podejście do elektromobilności. Tylko 17% mikro i małych firm planuje zakup elektryka, a 58% nie widzi takiej potrzeby. Jeszcze ciekawiej robi się przy dotacjach – choć uruchomiony w lutym program „NaszEauto” oferuje nawet 40 tys. zł dopłaty, to skorzystać z niego mogą wyłącznie osoby fizyczne (w tym JDG-i). Wiedziało o tym zaledwie 27% ankietowanych – połowa w ogóle nie miała pojęcia o zmianach.

Ale jest też światełko: wśród JDG-ów zainteresowanych elektrykiem, aż 66% chce skorzystać z dotacji, a 73% z nich wybierze leasing jako formę finansowania. Widać więc, że jeśli państwo daje, a leasing ogarnia formalności, to przedsiębiorca się skusi. Tyle że trzeba mu to jeszcze odpowiednio zakomunikować.

Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi