Z najnowszego badania Mastercard przeprowadzonego przez Minds & Roses wynika, że Polacy podchodzą do świątecznych wydatków z rozwagą i planowaniem. Warto przyjrzeć się, jak te zwyczaje odzwierciedlają się w liczbach i trendach.
Planowanie wydatków świątecznych: są dwie szkoły
W kontekście świątecznego budżetu, ponad połowa ankietowanych (54%) podchodzi do zakupów spontanicznie, nie przywiązując większej wagi do planowania wydatków. Z drugiej strony, 46% respondentów przyznaje, że odkłada pieniądze na święta z dużym wyprzedzeniem, co wskazuje na bardziej przemyślane zarządzanie finansami. Wśród tych, którzy planują wydatki, zauważalna jest różnica między płciami: 48% kobiet w porównaniu do 44% mężczyzn deklaruje przemyślane przygotowanie do świąt. Zaskakujące może być to, że wśród relatywnie młodych osób w wieku 18-24 lata oraz 35-44 lata, aż 49% planuje swoje wydatki świąteczne.
- Czytaj też: Kto przynosi Wam prezenty? Św. Mikołaj, Gwiazdor, Aniołek, Dzieciątko czy może Dziadek Mróz?
Ile Polacy wydają na święta?
Pomimo różnych podejść do planowania, większość Polaków (ponad 50%) ma zamiar wydać na świąteczne zakupy do 1000 zł. Tymczasem, 17% ankietowanych planuje przeznaczyć na ten cel kwotę przekraczającą 1000 zł. Ta rozbieżność może świadczyć o różnych możliwościach finansowych wśród respondentów.
Co do wyboru prezentów, najpopularniejsze są ubrania (45%), zabawki (41%) oraz książki (39%). Interesującym trendem jest rosnące zainteresowanie prezentami związanymi z pasjami i doświadczeniami. Aż 29% badanych planuje podarować gadżety związane z hobby, 17% wybiera bilety na wydarzenia, a 12% preferuje prezenty związane z wyjściami do restauracji. Dodatkowo, 8% respondentów wybiera jako prezent wycieczki i podróże, co pokazuje zwiększone zainteresowanie ofiarowywaniem doświadczeń zamiast tradycyjnych przedmiotów. Jak to mówi MasterCard w swoich reklamach: „Bezcenne chwile”.
Nie ma „zastaw się, a postaw się”. Polacy odpowiedzialnie świętują
Gdy chodzi o pokrywanie zwiększonych wydatków świątecznych, Polacy wypadają całkiem odpowiedzialnie. 73% respondentów unika pożyczek, woląc zrezygnować z części zakupów, jeśli brakuje środków. Tylko 27% przyznaje się do korzystania z pożyczek od bliskich lub banków w celu sfinansowania świątecznych wydatków, przy czym częściej robią to mężczyźni (30%) niż kobiety (23%). Wśród metod dodatkowego finansowania, 32% respondentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności, 21% zapłaci kartą kredytową, a 18% skorzysta z opcji odroczonych płatności.