- Home -
- Finanse -
- Nadpłacanie rat leasingowych to dobry pomysł, jednak musimy uważać koszty tego rozwiązania i obowiązujące ograniczenia
Wzrost kosztów leasingu zmusza leasingobiorców do szukania różnych rozwiązań. Niektórzy decydują się np. na nadpłacanie rat leasingowych. Motywacją może być chęć skrócenia umowy, a także wcześniejsze wykupienie przedmiotu. Musimy jednak zwrócić uwagę na koszty i ograniczenia nadpłaty.

Nadpłacanie rat leasingowych bez poinformowania o tym leasingodawcy nie jest odpowiednim pomysłem
Wielu fachowców przestrzega przed nadpłacaniem leasingu bez informowania o tym leasingodawcy. W takim przypadku mamy do czynienia na przykład z zamrażaniem kapitału i brakiem uzyskiwania oszczędności. Firmy leasingowe często będą także przesyłać nam faktury zgodne ze wcześniejszym harmonogramem. W takim wypadku istnieje nawet ryzyko powstania niedopłaty.
Aby nadpłacanie rat leasingowych przyniosło nam korzyści, powinniśmy złożyć wniosek w firmie leasingowej i sporządzić aneks do umowy. Leasingobiorca, który ureguluje wcześniej raty, może uniknąć wzrostu kosztów finansowania np. podczas podnoszenia stóp procentowych. W takim wypadku leasingobiorca może także wnioskować o skrócenie umowy i wcześniejszy wykup danego przedmiotu leasingu.
Warto także zwrócić uwagę na koszty całej operacji
Niestety, ale każda zmiana harmonogramu (np. poprzez sporządzenie aneksu do umowy), wiąże się z koniecznością poniesienia opłaty manipulacyjnej. Opłata tego typu zwykle oscyluje w okolicach 500 zł. Warto także zwrócić uwagę na opłatę, która wiąże się ze wcześniejszym zakończeniem umowy leasingu i wykupem przedmiotu. W takim wypadku zapłacimy większą kwotę – zwykle około 1000 zł. Leasingobiorca będzie musiał zapłacić wszystkie niespłacone raty, a także część przyszłego oprocentowania, które stanowi marżę leasingodawcy.
Niestety nie będziemy mogli spłacić całego kapitału w jednym roku. Są też inne ograniczenia
Firmy leasingowe niestety nie pozwalają na spłatę całego kapitału w jednym roku. Zamiast tego leasingobiorca będzie musiał zapłacić mniejsza jego część – około 60-70 proc. Leasingodawca bierze pod uwagę także kwotę zapłaconej wpłaty własnej.
Polskie prawo nie zezwala także na krótsze trwanie leasingu, niż 40% normatywnego okresu amortyzacji danego środka trwałego. W przypadku samochodów i sprzętów budowlanych jest to 24 miesiące, a w przypadku innych maszyn 36 miesięcy. Warto zwracać uwagę na wymienione wymogi, gdyż ich niedopełnienie może skutkować odebraniem możliwości wykupienia produktu na korzystnych dla leasingobiorcy warunkach.
Jeżeli nie zdecydujemy się na nadpłatę leasingu, alternatywa dla niej jest np. cesja umowy.
06.07.2025 11:39, Igor Czabaj
06.07.2025 7:57, Mariusz Lewandowski
06.07.2025 6:33, Aleksandra Smusz
06.07.2025 5:45, Materiał Partnera Bezprawnika
05.07.2025 12:35, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 12:21, Mariusz Lewandowski
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski