Program „Mój elektryk” rusza 12 lipca. Nawet 27 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego mogą dostać osoby fizyczne, przedsiębiorcy i organizacje. Dotacja przysługuje też przy leasingu i kredycie.
Państwo dołoży Ci się do samochodu
Osoby fizyczne dostaną nawet 27 tys. zł dopłaty do samochodu elektrycznego pod warunkiem, że posiadają kartę dużej rodziny. Dotacja w przypadku pozostałych osób nie przekroczy 18 750 zł. Cena pojazdu zeroemisyjnego nie może być wyższa niż 225 tys. zł. To ograniczenie nie dotyczy osoby fizycznej posiadającej kartę dużej rodziny.
O dopłatę na zakup samochodu elektrycznego można się starać tylko przy zakupie nowego auta. Konieczne jest, aby samochód nie był przed zakupem zarejestrowany. Chyba że został zakupiony i zarejestrowany przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km. Kupionego dzięki dotacji samochodu nie możesz wykorzystywać do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie możesz go też wprowadzić do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.
Nawet 27 tys. zł dopłaty
Osoby fizyczne wnioski o dopłatę mogą składać od 12 lipca. Program przewiduje, że można to będzie robić do 30.09.2025 roku. Chyba że wcześniej skończą się pieniądze. O dotację mogą się starać osoby, które już samochód elektryczny kupiły. Pod warunkiem, że nie zrobiły tego przed 01.05.2020 roku. Przygotowane wnioski o dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępny na stronie http://gwd.nfosigw.gov.pl.
Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą dostać nawet do 27 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Taką dotację dostaną auta kat. M1 czyli takie, które mają nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy. W ciągu roku muszą przejechać nie mniej niż 15 tys. km. Na pojazd kategorii N1 (nie przekraczający 3,5 tony) można dostać do maksymalnie 70 tys. zł. Nie więcej jednak niż 3o procent poniesionych kosztów. Tu warunkiem będzie średni roczny przebieg 20 tys. km. Z kolei dla motocykli przewidziano dopłatę od 4 tys. zł.
Hybrydy bez wsparcia
Obojętnie czy auto jest kupowane czy leasingowane warunki dopłaty są takie same. W przypadku przedsiębiorców dopuszczalny jest jeszcze najem, ale spełniający warunki leasingu operacyjnego. Można starać się o dopłatę również w przypadku samochodów kupowanych na kredyt. Bez względu na to w jakiej formule nabywamy auto, zabezpieczeniem dla NFOŚiGW będzie cesja z polisy ubezpieczeniowej do wysokości kwoty dotacji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, które pomieszczą więcej niż 9 osób, będą udzielane, ale na innych zasadach. Nabór wniosków na te samochody zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.
Program nie przewiduje wsparcia zakupu hybryd.