Brak PESEL w CEIDG do 19.05.2018 r. będzie skutkował wykreśleniem przedsiębiorcy z ewidencji. Brzmi sensacyjnie, w ciągu 30 godzin rozbiegło się po całej sieci i doświadczenie internauty nakazywałoby podejrzewać, że to jakiś głupi łańcuszek. Nie tym razem, sytuacja jest poważna.
Informacja o konieczności uzupełnienia naszego wpisu o numer PESEL się, najprościej mówiąc, zagubiła. Mało kto poświęca uwagę ustawom zmieniającym inne ustawy, na dodatek w międzyczasie pojawiły się przecież bardzo gruntowne i radykalne zmiany w prawie, całe nowe ustawy, publicystycznie określane jako Konstytucja dla biznesu.
Wedle mojej wiedzy, Bezprawnik jako pierwszy „nadał bieg medialny” wewnętrznemu komunikatowi Krajowej Izby Radców Prawnych, który we wtorek od rana rozsyłali sobie prawnicy. Obecnie problem szczęśliwie nagłaśniają już duże portale, a nawet serwisy regionalne – bardzo dobrze, ponieważ sprawa nie jest warta zbagatelizowania. W urzędach od rana piętrzą się kolejki, wydzwaniają telefony, a na stronę CEIDG pomimo wielu prób, nie udało mi się dziś wejść – tak bardzo jest przeciążona.
PESEL w CEIDG – zamieszanie
Nie bez powodu, media podgrzewają temperaturę i zaczęły się pojawiać już nagłówki o śmierci setki tysięcy przedsiębiorstw oraz końcu świata. Normalnie pewnie nawet troszkę krytykowałbym ten sensacyjny charakter, ale biorąc pod uwagę stopień nagłośnienia (w porównaniu z takim chociażby RODO) oraz to, jak mało czasu zostało – pewien dramatyzm jest uzasadniony.
Tymczasem Ministerstwo przygotowało komunikat, w którym prosi o tonowanie nastrojów.
Zgodnie z art. 61 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw, w przypadku gdy wpis przedsiębiorcy w CEIDG nie zawiera numeru PESEL, a przedsiębiorca nie uzupełni go w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. do dnia 19 maja 2018 r.), wpis zostanie wykreślony z CEIDG.
Realizacja ww. przepisu będzie dotyczyła tylko określonej liczby przypadków i zostanie przeprowadzona etapami a zatem w dniu, wbrew doniesieniem medialnym, nie zostaną wykreślony „setki tysięcy” przedsiębiorców. Wykreśleniu będą podlegać te wpisy, które nie umożliwiają identyfikacji przedsiębiorcy. Są to wpisy powstałe kilkanaście lat temu i więcej. Nierzadko zawierają szczątkowe dane (np. tylko imię i nazwisko). Wpisy te od lat są nieaktywne, nie dokonywano w nich żadnej modyfikacji.
Ministerstwo dokonało rzetelnej analizy wpisów, które będą podlegać wykreśleniu z CEIDG ze względu na brak numeru PESEL we wpisie. Dane zostały zweryfikowane w rejestrach publicznych, w tym bazie Ministerstwa Finansów i Głównego Urzędu Statystycznego, tak by nie doprowadzić do wykreślenia przedsiębiorców faktycznie wykonujących działalności gospodarczej, a nieposiadających numeru PESEL. W ten sposób zweryfikowano ok. 13 000 takich wpisów w CEIDG. Zatem wszędzie tam, gdzie było to możliwe, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności angażowania przedsiębiorców.
Wszyscy przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność po 1 stycznia 2012 r. lub dokonali od tego czasu jakichkolwiek zmian w swoim wpisie, posiadają w bazie numer PESEL. System informatyczny CEIDG nie dopuszcza do wprowadzania zmian we wpisie przedsiębiorcy bez numeru PESEL. Zatem jeśli przedsiębiorca od 2012 r. dokonywał jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie w CEIDG (rejestrował się, dodawał kod PKD, zmieniał adres, zawieszał działalność), to jego wpis musi zawierać numer PESEL.
Prosimy o uspokojenie przedsiębiorców i przekazanie im rzetelnej informacji w tym względzie. Mimo licznych telefonów do Ministerstwa nie zgłosiła się ani jedna osoba, która nie miałaby numeru PESEL
PESEL w CEIDG to nie jest sprawa do zbagatelizowania
Pomimo uspokajającego charakteru komunikatu ministerstwa, nie sposób winić obywateli oraz media za brak zaufania do Państwa. Rzecznik ministerstwa napisze sobie komunikat uspokajający i jego formalna odpowiedzialność się kończy, tymczasem przedsiębiorcy zostaną pozostawieni sami sobie w walce z machiną urzędniczą, z którą bywa różnie. Nie każdy urząd działa tak, jak infolinia ZUS.
Zwłaszcza, że często mówimy tutaj już o osobach starszych, które swoją działalność gospodarczą rozpoczynały nawet jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.