Piotrków Trybunalski jest jedynym miastem w województwie łódzkim i jednym z nielicznych w kraju, które zdecydowało się na przetestowanie skandynawskiego układu drogowego. Polscy kierowcy, którzy są nieprzyzwyczajeni do niego, mogą w pierwszej chwili poczuć niemałą konsternację. Tego typu drogi są charakterystyczne przede wszystkim dlatego, że znajdują się na nich dwa pasy dla pieszych i rowerzystów, pomiędzy którymi jest tylko jeden pas dla samochodów.

Piotrków Trybunalski testuje skandynawski układ drogowy. Kierowcy mogą zdziwić się na jego widok
O wprowadzeniu tego typu innowacyjnego rozwiązania drogowego, informuje nas TVP3 Łódź. Władze Piotrkowa Trybunalskiego nie były w stanie podjąć decyzji o poszerzeniu ulicy Świerczowskiej, więc będzie ona wyglądać jak np. ulice w Norwegii, Szwecji, albo Danii.
W takim układzie, samochody, które jadą środkowym pasem ruchu, mogą się wyminąć, jednak tylko wtedy, gdy ustąpią pierwszeństwa pieszym i rowerzystom, którzy poruszają się poboczami. Kierowcy muszą więc bezwzględnie wiedzieć, że piesi i rowerzyści są na takiej drodze uprzywilejowani.
Władze samorządowe Piotrkowa Trybunalskiego są zadowolone z tego rozwiązania. Gorzej jednak jest z mieszkańcami
Adam Bak, inżynier miasta Piotrkowa Trybunalskiego przekonuje, że to właśnie kraje skandynawskie uchodzą za wzór bezpieczeństwa poruszania się w ruchu drogowym. Dlatego wyraża on zadowolenie z tego, że Piotrków Trybunalski korzysta z najbardziej sprawdzonych, europejskich rozwiązań drogowych.
Rozwiązanie tego typu miało być pierwotnie wprowadzone tymczasowo. Jednak zdanie mieszkańców, wypowiadających się dla TVP3 Łódź w tej sprawie jest podzielone:
Nie wiem teraz, o kogo mam się martwić. O siebie czy kierowcę? I jak to będzie, jak będę kierowcą?
Radni osiedla, na którym powstała tego typu droga, tonują negatywne emocje. Aleksandra Rozpędek, Przewodnicząca Rady Osiedla Krakowskie Przedmieście - Sulejowska, zapewnia, że tego typu rozwiązanie powinno być przetestowane, aby mieszkańcy i kierowcy przekonali się na własnej skórze, czy przyniesie ono wymierne korzyści.
Adam Bak tłumaczy jednak, że układ drogowy tego typu może się przyjąć, chociaż nie był on z góry planowany. Rozbudowa drogi (a także budowa chodnika) jest blokowana przez brak zgody mieszkańców na wykup gruntów.
Pomimo tego, że tego typu układ drogowy docelowo jest wprowadzony czasowo, inne miasta mogą również pójść śladem Piotrkowa Trybunalskiego i wprowadzić takie rozwiązanie u siebie. W krajach skandynawskich jest ono powszechne także z powodu bardzo dużej popularności rowerów, które są często traktowane jako podstawowy środek codziennego transportu.
zobacz więcej:
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński