- Home -
- Biznes -
- Polacy dają napiwek kierowcy raz na 10 przejazdów. Najchętniej napiwki dają boomerzy z Warszawy, a Gen Z się szczypie
Kultura wręczania napiwków w Europie ma różne oblicza. Ostatnie badanie przeprowadzone przez popularną aplikację do zamawiania przejazdów, FREENOW, dostarcza ciekawych informacji na temat zachowań napiwkowych Polaków oraz ich europejskich sąsiadów.

Według najnowszych danych, niemal 1 na 10 przejazdów zamówionych za pośrednictwem FREENOW w Polsce kończy się gestem wdzięczności w postaci napiwku. Chociaż może się to wydawać skromnym wynikiem, jesteśmy na tym samym poziomie co takie kraje jak Hiszpania, Francja czy Włochy. Zaskakująco wysoki odsetek napiwków odnotowuje natomiast Austria i Niemcy – aż 40%. Z kolei w Irlandii i Wielkiej Brytanii 12% klientów decyduje się podziękować kierowcy w ten sposób.
Napiwek a sprawa polska
Dlaczego decydujemy się na wręczenie napiwków? FREENOW postanowiło zagłębić się w ten temat, pytając swoich użytkowników. Prawie 9 na 10 Polaków przyznało, że najczęściej obdarowuje napiwkiem obsługę kelnerską. Kierowcy taksówek zajmują drugie miejsce z wynikiem 62%, a na trzeciej pozycji znajdują się dostawcy jedzenia z 55%. Kultura napiwków w różnych krajach może różnić się zasadniczo. Na przykład w Stanach Zjednoczonych dawanie napiwków jest prawie obowiązkowe, zwłaszcza w restauracjach, podczas gdy w krajach skandynawskich jest to rzadsze.
Interesujące różnice pojawiły się także, gdy badanie skupiło się na pokoleniach. Starsi, z generacji Baby Boomers, są najbardziej skłonni do wręczania napiwków. Niestety, z każdym kolejnym pokoleniem ta tendencja wyraźnie maleje. Wśród przedstawicieli Millenialsów, czyli osób w wieku 28-42 lat, odsetek ten spada o połowę, natomiast Generacja Z, urodzeni między 1996 a 2005 rokiem, okazuje się najmniej hojna.
Czego oczekują pasażerowie decydując się na wręczenie napiwku? Najważniejsza okazuje się uprzejmość kierowcy – docenia ją aż 80% ankietowanych. Bezpieczna jazda oraz miła rozmowa z kierowcą także przekładają się na chęć docenienia jego usług.
W środę warto dać napiwek, bo będą podwajane
FREENOW chce zachęcić do tego pozytywnego zachowania i, z okazji Dnia Taksówkarza, 30 sierpnia przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków, które otrzymają od pasażerów tego dnia. Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce, podkreśla, że wszystkie napiwki przekazywane przez aplikację trafiają w całości do kieszeni kierowcy, bez żadnej prowizji dla platformy.
Jeśli chodzi o regiony Polski, najwięcej napiwków wręczają mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic oraz Wrocławia. A najbardziej hojnym miesiącem dla kierowców FREENOW w 2022 roku był grudzień. Choć kultura napiwków w Polsce rozwija się inaczej niż w niektórych innych krajach, jest to miły gest wdzięczności, który ma realny wpływ na jakość świadczonych usług. Wręczając napiwek, nie tylko doceniamy usługę, ale także motywujemy kierowców do jeszcze lepszej pracy.
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński