REKLAMA
  1. Home -
  2. Praca -
  3. Polacy nie szanują pracy influencerów i youtuberów. I stawiają ich niemal na równi z politykami
Polacy nie szanują pracy influencerów i youtuberów. I stawiają ich niemal na równi z politykami

Nie od dzisiaj wiadomo, że Polacy nie ufają politykom. Zaufanie do ludzi w Polsce jest ogólnie raczej niskie, co jest tematem na inną dyskusję. Z najnowszych badań wynika, że Polacy niezmiennie cenią sobie także pracę osób, od których zależy ratowanie naszego życia. Zmieniające się trendy zaufania do poszczególnych profesji, opisuje najnowszy raport SW Research.

Mateusz Krakowski13.05.2025 5:02
Praca

Strażak i ratownik medyczny – to dwa zawody, które Polacy cenią obecnie najbardziej

Polacy od dawna słynęli z wielkiego szacunku dla zawodów, które przyczyniają się do ratowania ludzkiego życia. Nie inaczej jest dzisiaj – strażak i ratownik medyczny, to profesje, które zasłużyły na największe uznanie wśród polskiego społeczeństwa. Zaskoczeniem jest jednak trzecie miejsce w rankingu – zajął je pilot samolotu pasażerskiego. Ludziom, wykonującym tę profesję ufa aż 81 proc. badanych Polaków. Wyniki badania komentował SW Research Piotr Zimolzak:

Dlaczego Polacy tak nienawidzą influencerów, youtuberów, posłów, a nawet radnych gminnych?

Twórcy badania starają się wyjaśnić pobudki, jakimi kierują się ankietowani Polacy, oceniając nisko tak wiele profesji. O ile brak szacunku do influencerów i youtuberów, może być spowodowany niechęcią do nachalnej autopromocji, nadmiernych kontrowersji, a także oderwania tego typu osób od prozy życia zwykłych obywateli Polski, o tyle tak niskiej pozycji radnych gminnych w rankingu mało kto się spodziewał.

REKLAMA

Brak szacunku do posłów na Sejm RP i europosłów również możemy zrozumieć, wszakże jest on zakorzeniony w polskim społeczeństwie od dawien dawna. Jednak najbardziej dziwi brak szacunku także do ministrów i senatorów, czyli ogólnie do całej klasy politycznej. Wychodzi więc na to, że Polacy darzą nienawiścią każdą władzę, od najniższego szczebla poczynając, na najwyższym kończąc.

Polacy mogą także nie lubić influencerów z innych powodów – braku formalnego wykształcenia kierunkowego tego typu ludzi, a także nastrojów wśród najmłodszego pokolenia. Wiele w tym temacie zrobiły także sondaże, z których wynika, że aż 50 proc. młodych ludzi w Polsce chce zostać influencerami i youtuberami. Eksperci starają się wyjaśnić tę kwestię, występowaniem w polskim społeczeństwie swoistego rozdźwięku w myśleniu o pracy influencerów, którzy zarabiają jak na polskie warunki bardzo duże pieniądze i pracowników uniwersytetów, którzy często otrzymują mizerne pensje. Całe to zjawisko można wytłumaczyć brakiem szacunku do osób, które nie wykonują społecznie użytecznej pracy.

REKLAMA

Polacy tradycyjnie nie darzą sympatią także rekruterów i HR-owców, pracowników infolinii lub call center, a także wszelkiego rodzaju coachów i trenerów biznesu.

Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi