Kupując nowy produkt, oczekujemy, że będzie on działał bez zarzutu przez długi czas. Niestety czasami zdarza się, że nowy sprzęt ulega awarii lub nie działa poprawnie już na początku użytkowania. W takim przypadku warto skorzystać z gwarancji, która daje nam prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Co zrobić, by na naprawę gwarancyjną nie czekać w nieskończoność? Podpowiadamy.
Naprawa gwarancyjna – czym jest?
Gwarancja na kupiony produkt daje nam prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany rzeczy w przypadku wystąpienia jej usterki lub wady fabrycznej. Ta forma zabezpieczenia wynika wyłącznie z dobrej woli producenta / sprzedającego i to on określa czas jej trwania. Jeżeli przedsiębiorca informuje, że udziela gwarancji, ale nie wskazuje okresu jej trwania, przyjmuje się, że są to 2 lata liczone od dnia, w którym towar wydano konsumentowi. Gwarant sam określa, w jaki sposób postępuje przy zgłoszeniu zastrzeżeń. Może rekompensować je rzeczowo, naprawiając produkt albo wymieniając go na towar wolny od wad, lub finansowo – poprzez zwrot pieniędzy.
Gwarant powinien wykonać swoje obowiązki w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie określono tego czasu, powinien uczynić to niezwłocznie, i nie później niż w ciągu 14 dni, licząc od dnia dostarczenia mu towaru przez klienta. Niestety teoria czasami nie przystaje do praktyki, a na naprawioną bądź nową rzecz musimy czekać o wiele dłużej niż 2 tygodnie.
Kiedy przedsiębiorca może odmówić naprawy gwarancyjnej?
Gwarancja nie działa zawsze i wszędzie. Firma może odmówić klientowi wykonania naprawy gwarancyjnej, jeśli stwierdzi, że produkt był użytkowany niewłaściwie (np. nie był regularnie czyszczony i konserwowany) bądź używano go niezgodnie z przeznaczeniem. Należy unikać nieautoryzowanych napraw, ponieważ mogą one pogorszyć stan produktu i spowodować trudności przy ewentualnej naprawie gwarancyjnej. Tak samo odpowiedzialność gwaranta zostanie wyłączona, jeśli produkt został opuszczony, w wyniku czego doszło do uszkodzenia jego zewnętrznych elementów, albo zalany czy narażony na inne uszkodzenia wynikające z niewłaściwego użytkowania.
Odmowa uznania gwarancji nie oznacza, że nie można naprawić produktu w ogóle. W takim przypadku konieczne będzie jednak skorzystanie z usług niezależnego serwisu i pokrycie kosztów naprawy przez klienta.
Długotrwała naprawa gwarancyjna – norma czy wyjątek?
Przedłużająca się naprawa gwarancyjna zwykle przysparza nam wielu kłopotów i utrudnia codzienne funkcjonowanie. Wiele zależy od rodzaju produktu i stopnia skomplikowania usterki. W przypadku droższych sprzętów elektronicznych, takich jak telewizory czy laptopy, naprawa gwarancyjna może trwać nawet kilka tygodni ze względu na skomplikowaną strukturę i konieczność dokładnego sprawdzenia usterki. Z kolei w przypadku prostszych urządzeń, takich jak odkurzacze albo suszarki do włosów, naprawa w ramach gwarancji powinna być znacznie szybsza.
Należy jednak pamiętać, że przedłużająca się naprawa gwarancyjna nie jest normą i zdarza się raczej sporadycznie. Przedsiębiorcy zwykle dążą do jak najszybszego załatwienia sprawy i udzielenia pomocy swoim klientom. Jeśli naprawa gwarancyjna trwa zbyt długo, warto skontaktować się ze sprzedawcą i zapytać o przyczyny opóźnień oraz o planowany termin oddania towaru.
Co zrobić, gdy naprawa gwarancyjna trwa za długo?
Jeśli na pytania o planowany termin zakończenia naprawy, gwarant będzie udzielał nam wymijających odpowiedzi, o pomoc możemy poprosić rzecznika praw konsumenta oraz innego prawnika. Te instytucje pomogą nam przygotować reklamację z powodu długotrwałej naprawy gwarancyjnej oraz udzielą porad na wypadek ignorowania pisma przez gwaranta. Jeśli i to nie rozwiąże problemu, możemy wystąpić o odszkodowanie i wnieść sprawę do sądu. Przed tak radykalnymi krokami warto jednak dokładnie przeanalizować umowę gwarancyjną oraz dokumenty związane z zakupem produktu. Całą procedurę reklamacyjną należy udokumentować, zachowując paragon (fakturę), potwierdzenie gwarancji, dowód nadania listu przewozowego (jeśli produkt wysłano) i inne materiały związane z zakupem towaru.