Wielu pracowników już znacznie wcześniej uzgodniło ze swoimi pracodawcami termin urlopu wypoczynkowego – na przykład na drugą połowę czerwca, lipiec lub sierpień. Problem polega jednak na tym, że mimo ustaleń z pracodawcą z urlopu mogą ostatecznie nie skorzystać – możliwe jest przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego na inny okres.
Znoszenie obostrzeń może mieć wpływ na urlopowe plany Polaków
Mogłoby się wydawać, że znoszenie obostrzeń na coraz większą skalę będzie sprzyjać planom urlopowym Polaków. Od 26 czerwca zwiększą się limity m.in. w hotelach czy restauracjach, dzięki czemu będzie mogło z nich skorzystać więcej osób. Przynajmniej w teorii. Pracodawcy z branży turystycznej, gastronomicznej i wielu innych potrzebują bowiem pracowników – a bywa z tym ciężko już teraz. Może się zatem zdarzyć, że pracodawca zdecyduje się na przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego pracownika.
Warto bowiem pamiętać, że uzgodnienie wcześniej z pracodawcą terminu urlopu wypoczynkowego nie oznacza jeszcze, że pracownik faktycznie będzie mieć wolne w okresie, który wybrał (i który pracodawca wcześniej zaakceptował). Przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego jest zgodne z prawem, o ile faktycznie obecność pracownika w firmie jest konieczna. A tak właśnie będzie w przypadku wielu firm, które dopiero niedawno mogły powrócić do względnie normalnej działalności, a teraz narzekają na brak personelu. To właśnie dlatego znoszenie obostrzeń przez rząd może paradoksalnie wpłynąć na to, że część Polaków nie będzie mogła cieszyć się urlopem wypoczynkowym w okresie wakacyjnym.
Przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego nie jest równoznaczne z odmową udzielenia urlopu
Możliwość wstrzymania urlopu wypoczynkowego pracownika teoretycznie wydaje się – przynajmniej intuicyjnie – niezgodne z przepisami Kodeksu pracy. W praktyce jednak należy pamiętać, że przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego nie jest równoznaczne z odmowę jego udzielenia w danym roku kalendarzowym (co faktycznie byłoby niezgodne z przepisami). Kodeks pracy nie chroni jednak bezwzględnie wybranego przez pracownika terminu urlopu i daje pracodawcy możliwość czasowego wstrzymania wypoczynku pracownika ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Zgodnie z art. 164 par. 2
Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.
Do takich potrzeb należy np. konieczność zapewnienia pełnego personelu do obsługi klienta czy wznowienie produkcji przemysłowej.
Czasem pracodawca musi jednak udzielić urlopu wypoczynkowego we wskazanym przez pracownika terminie
Z inną sytuacją mamy do czynienia, gdy pracownik chce skorzystać z urlopu bezpośrednio po zakończeniu urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego. W takiej sytuacji pracodawca nie ma prawa wstrzymać urlopu wypoczynkowego ani zażądać terminu jego przesunięcia.