Całkowicie darmowe autostrady w Polsce mogą niedługo zniknąć. Eksperci nie mają co do tego wątpliwości

Państwo Transport Dołącz do dyskusji
Całkowicie darmowe autostrady w Polsce mogą niedługo zniknąć. Eksperci nie mają co do tego wątpliwości

Jazda po bezpłatnych autostradach jest możliwa w Polsce od dłuższego czasu. Oprócz odcinków autostradowych, na których musimy uiszczać opłaty (na autostradzie A2 Konin — Nowy Tomyśl — Świecko oraz na A4 Katowice — Kraków), decyzją rządu z dnia 1 lipca 2023 przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA jest darmowy. Jednak wielu ekspertów nie ma wątpliwości – darmowe przejazdy autostradami dla kierowców niedługo mogą nie być możliwe.

Eksperci nie mają złudzeń – Polacy, tak czy inaczej, mogą ponosić koszty utrzymywania darmowych autostrad w kraju

W licznych wypowiedziach przedstawiciele spółek zarządzających autostradami wypowiadają się sceptycznie o dalszym utrzymywaniu darmowych przejazdów nimi w Polsce. Jednym z fachowców w tej dziedzinie jest Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska, który w wypowiedziach medialnych krytycznie wypowiadał się nie tylko o utrzymywaniu bezpłatnych autostrad, ale i dróg ekspresowych. Zdaniem prezesa Stalexportu w niedługim czasie rządzący nie będą mieli wyboru i będą zmuszeni wprowadzić płatności za autostrady i drogi ekspresowe.

Prezes Stalexportu wylicza koszty utrzymania autostrad, które są kolosalne

Prezes spółki w wypowiedzi dla portalu Wnp.pl podawał astronomiczne kwoty, jakie muszą być wykładane z tytułu utrzymania autostrad i dróg ekspresowych.

Koszty utrzymania autostrad są kolosalne. (…) Kontrakty na wymianę nawierzchni i kontrakty towarzyszące, które zawarliśmy w tym zakresie w ubiegłym roku, mają wartość około 500 mln zł. Na odcinek, który ma tylko 61 km. Na utrzymanie samej nawierzchni autostrady między Katowicami a Krakowem potrzeba 50 mln zł rocznie.

Odcinek Katowice-Kraków jest także przykładem podniesienia opłat za przejazd autostradami w Polsce. W 2023 r. cena przejazdu autostradą wynosiła 15 zł, jednak w 2024 r. została podniesiona do 16 zł. Dodatkowo zlikwidowana została także zniżka, która obowiązywała przy płatnościach elektronicznych. Firma odpowiedzialna za utrzymanie drogi informowała, że decyzja o podniesieniu opłat i zlikwidowaniu zniżki została podjęta po dogłębnej analizie kosztów utrzymania drogi. Przedstawiciele firmy Stalexport Autostrada Małopolska informują, że odcinek ten wymaga stałych prac konserwacyjnych i inwestycyjnych.

Eksperci podkreślają także, że autostrady w Polsce są dość nowe. Oznacza to, że w tej chwili nie musimy ponosić aż tak dużych wydatków na ich remonty i konserwacje, lecz to może wkrótce się zmienić. Fachowcy podkreślają, że w pewnym momencie koszty utrzymania autostrad mogą być tak duże, że będą musiały być przeniesione na ich użytkowników.