
Z najnowszego raportu Raiffeisen Digital Bank, przygotowanego wspólnie z Ipsos, wynika, że z pojęciem finansowania ratalnego zaznajomionych jest aż 90 proc. Polaków, a ponad jedna czwarta już skorzystała z tej formy zakupu. Co ciekawe, to nie tylko pojedynczy eksperyment – co piąty użytkownik kupował na raty więcej niż 10 razy.
Jeśli myśleliście, że raty to domena ludzi w finansowych tarapatach, to się mylicie
Najczęściej sięgamy po nie nie z braku pieniędzy, ale po to, by kupić więcej, lepiej, bez jednorazowego drenowania oszczędności. Według raportu aż 34% badanych korzysta z rat, by zaspokoić codzienne potrzeby, a 28% – by pozwolić sobie na droższe zakupy, których normalnie by nie rozważyli. To forma optymalizacji domowego budżetu, która pozwala sięgnąć po więcej bez bolesnych konsekwencji tu i teraz.
Statystyki z 2023 roku są jednoznaczne: Polacy zawarli rekordowe 10,5 mln umów na pożyczki ratalne, o łącznej wartości 22,9 mld złotych. W porównaniu z rokiem wcześniejszym to skok o niemal 85% w liczbie i prawie 27% w wartości. Te liczby nie biorą się znikąd – przełomowym momentem była możliwość rozkładania na raty zakupów online. Ecommerce też zdecydowanie zrobiło swoje.
Co kupujemy na raty? Prym wiodą elektronika i sprzęt AGD (po 60%), ale mocno trzymają się też meble (47%) i samochody (43%). Polacy nie używają więc rat do kupna kawy na stacji benzynowej – sięgają po nie, gdy w grę wchodzą kwoty od 1 000 do 5 000 zł (66% przypadków), a 15% klientów zaciąga zobowiązania na ponad 5 000 zł. To decyzje zakupowe na poważnie. Więcej w grafikach, które dołączyliśmy do artykułu poniżej.
Jeszcze ciekawszy jest profil użytkowników.
Połowa z nich to tzw. heavy users – osoby, które wzięły co najmniej sześć produktów na raty
Dla tych konsumentów to już nie awaryjna forma płatności, ale sposób funkcjonowania w nowoczesnym systemie finansowym. Dość powiedzieć, że ponad połowa badanych zrobiła zakupy ratalne w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. A tylko 5% z nich miało jakiekolwiek negatywne doświadczenia.
Dlaczego tak chętnie korzystamy z rat? Kamil Niewiatowski z Raiffeisen Digital Bank tłumaczy to dostępnością: mając zdolność kredytową, zyskujemy łatwy dostęp do droższych produktów bez konieczności natychmiastowego opróżniania portfela. Dla sprzedawców to także złoty interes – wyższe koszyki, więcej lojalnych klientów, większe konwersje.




Z kolei Kateřina Rábová z Ipsos zauważa coś, co wykracza poza czystą ekonomię: „Firmy, które pozwalają klientom łatwo sprawiać sobie przyjemność, lepiej trafiają w ducha czasów.” Kupujemy, bo chcemy teraz – nie za rok. Raty zdejmują barierę, która kiedyś oznaczała: „Poczekaj, aż uzbierasz.” W świecie natychmiastowości, to zmienia reguły gry.
Nie jest tajemnicą, że raty są dla niektórych nawet metodą optymalizacji finansowej, na przykład inflacji. Wiele osób w latach 2021-2023 starało się w tym czasie korzystać ze spadku wartości pieniędzy, przerzucając to ryzyko na markety... które i tak chętnie oferowały promocje tego typu, z ratami 0 proc. w zestawie. Nie ma więc powodów do wstydu. Mądry człowiek kupuje na niskooprocentowane raty.
zobacz więcej:
14.07.2025 16:04, Igor Czabaj
14.07.2025 13:55, Mariusz Lewandowski
14.07.2025 13:52, Katarzyna Zuba
14.07.2025 12:32, Edyta Wara-Wąsowska
14.07.2025 11:30, Mateusz Krakowski
14.07.2025 10:38, Mateusz Krakowski
14.07.2025 9:55, Edyta Wara-Wąsowska
14.07.2025 8:27, Edyta Wara-Wąsowska
14.07.2025 7:50, Miłosz Magrzyk
14.07.2025 6:55, Rafał Chabasiński
14.07.2025 5:41, Mariusz Lewandowski
13.07.2025 22:52, Miłosz Magrzyk
13.07.2025 9:56, Mariusz Lewandowski
13.07.2025 8:35, Rafał Chabasiński
13.07.2025 7:39, Mariusz Lewandowski
13.07.2025 4:59, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 16:28, Jakub Bilski
12.07.2025 9:55, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 8:48, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 7:49, Aleksandra Smusz
12.07.2025 6:45, Mariusz Lewandowski
12.07.2025 5:25, Mariusz Lewandowski
11.07.2025 18:33, Miłosz Magrzyk
11.07.2025 15:41, Miłosz Magrzyk