Regulamin sklepu internetowego – dlaczego jest tak istotny? Jeśli w najbliższym czasie planujesz rozpocząć sprzedaż za pośrednictwem Internetu, to jedną z kluczowych kwestii powinno być dla ciebie przygotowanie regulaminu sklepu internetowego. Jego właściwe zredagowanie oszczędzi ci w przyszłości znacznych problemów. W niniejszym artykule wskażemy dlaczego jest to tak istotne.
O dokumencie, w którym zawarte zostaną wszelkie kwestie dotyczące internetowej sprzedaży warto pomyśleć już na samym wstępie. Obecnie każdy podmiot, który prowadzi działalność w zakresie ecommerce jest zobowiązany, aby na swojej stronie internetowej udostępnić stosowny regulamin. Co więcej, aby móc cokolwiek kupić w sklepie internetowym każdy konsument musi uprzednio ten regulamin zaakceptować.
Jestem więcej niż pewny, że zdecydowana większość z nas nie czyta regulaminów. Nie czyta, ale chcąc zrealizować zakup akceptuje ich treść. Czy z punktu widzenia sprzedawcy ma to sens? Czy skoro konsumenci najczęściej i tak nie poświęcają czasu na zapoznanie się z regulaminem sprzedaży, to czy redagowanie go jest w ogóle konieczne?
Zasada jest prosta, klientowi o regulaminie wolno zapomnieć, nie znać go i nigdy do niego nie zaglądać. Natomiast zadaniem sprzedawcy jest stworzenie regulaminu, który możliwie najlepiej uchroni go przed problemami z przyszłości.
Czym właściwie jest regulamin sklepu internetowego i dlaczego jest tak ważny?
Regulamin sklepu internetowego należy traktować jako formalny zbiór norm, które regulują funkcjonowanie sklepu. Zostały wskazane przez sprzedawcę jako najistotniejsze, a konsumenci, którzy będą chcieli skorzystać z oferty internetowej będą musieli do powyższych regulacji się dostosować.
W rzeczywistości regulamin stanowi umowę, na którą decydują się obydwie strony. Z jej treści wynikają prawa oraz obowiązki zarówno sprzedającego, jak i konsumenta. Prowadzący sklep internetowy powinien zdawać sobie sprawę, że konsument – co do zasady – jest mniej świadomy swoich praw i obowiązków. Stąd dlatego tak istotne jest, aby wszystkie kwestie budzące wątpliwości zostały wyartykułowane w treści regulaminu.
Co więcej, regulamin powinien być napisany czytelnie, tak aby był możliwie najbardziej zrozumiały dla konsumenta. Na łamach Bezprawnika szczegółowo omawialiśmy najistotniejsze zapisy, które powinny znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego – artykuł znajdziecie w artykule jak przygotować regulamin sklepu internetowego.
Jeśli w regulaminie dokładnie i jasno przedstawisz nie tylko procedurę zakupu towaru, lecz także wskażesz warunki dotyczące zwrotów, reklamacji oraz wysyłki, to możliwe, że uchronisz swoją skrzynkę odbiorczą przed zalewem maili. Klienci mają w zwyczaju pytać o wszystko co nie jest dla nich jasne, lub co nie zostało wyraźnie wyartykułowane w regulaminie.
Czego NIE powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Jak wspomniałem wyżej, szczegółowa instrukcja jak należy sporządzać regulamin sklepu internetowego została już opublikowana. Jeśli mimo tych porad w waszych głowach rodzą się wątpliwości, lub zwyczajnie nie macie pewności co do poszczególnych zapisów, to w pierwszej kolejności powinniście zastanowić się, czy:
- postanowienie, nad którym się zastanawiacie jest zgodny z przepisami prawa polskiego, ale również wspólnotowego;
- wasz regulamin nie zawiera tzw. klauzul niedozwolonych.
Czym są klauzule niedozwolone? To postanowienia, które kształtują prawa i obowiązki jednej ze stron w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami. Definicja klauzuli niedozwolonej została wskazana w treści art. 385[1] § 1. k.c. :
Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
§ 2. Jeżeli postanowienie umowy zgodnie z § 1 nie wiąże konsumenta, strony są związane umową w pozostałym zakresie.
§ 3. Nie uzgodnione indywidualnie są te postanowienia umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta.
§ 4. Ciężar dowodu, że postanowienie zostało uzgodnione indywidualnie, spoczywa na tym, kto się na to powołuje.
Jeśli w dalszym ciągu nie jesteście przekonani, czy skonstruowane przez was zapisy nie naruszają przepisów prawa najlepszym rozwiązaniem będzie konsultacja z prawnikiem.