Rękojmia to pojęcie, które prawdopodobnie słyszał każdy z nas. Nadal jednak nie wszyscy wiedzą jakie uprawnienia dla konsumenta rodzi ona przy zakupach w sieci. Pora bliżej przyjrzeć się prawu do rękojmi w sklepie internetowym.
Z przeprowadzanych badań wynika, że już sporo ponad 75% internatów robi zakupy w sieci. Skoro przyjeżdża do nas wiele paczek, to z pewnością zdarzają się też problemy wynikające z wad produktów. W takich sytuacjach warto wiedzieć z jakimi żądaniami możemy wystąpić do sprzedawcy.
Rękojmia w sklepie internetowym taka sama jak przy zakupach stacjonarnych
W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę, że rękojmia jest prawem, które przysługuje nam przy każdej formie zakupów. Nie ma zatem znaczenia czy kupujemy produkt przez stronę internetową sprzedawcy, czy idziemy fizycznie do sklepu stacjonarnego. Ustawodawca nie zdecydował się na żadne rozróżnienie.
Jak łatwo się domyślić, sprzedawca nie ma w tym zakresie wielkiego pola manewru. Poza kilkoma wyjątkami, każde postanowienie w regulaminie sklepu internetowego wyłączające stosowanie rękojmi w przypadku umów z konsumentem, będzie nieważne. Sprzedawca nie może zatem odmówić przyjęcia reklamacji z tego tytułu.
Czego właściwie dotyczy prawo do rękojmi?
Rękojmia jest prawem obejmującym wady fizyczne i prawne rzeczy sprzedawanej. Wady prawne to najprościej ujmując sytuacje, gdy sprzedawca sprzedał nam towar nie należący do niego. Tego typu przypadki są prawdziwą rzadkością. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z wadami fizycznymi, czyli niezgodnością rzeczy z umową.
Tutaj w grę wchodzą cztery przypadki, w których rzecz:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
W każdej z wymienionych sytuacji kupujący może zrealizować swoje uprawnienia z tytułu rękojmi w terminie 2 lat od momentu wydania rzeczy. Termin ten jest skrócony do roku w przypadku rzeczy używanych. Czasem jednak jesteśmy w stanie złożyć reklamację nawet po tym czasie.
Katalog żądań kupującego
Kodeks Cywilny przewiduje cztery uprawnienia przysługujące kupującemu. W ramach rękojmi możemy żądać wymiany towaru, jego naprawy, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Wielu z nas w przypadku wykrytej wady, najchętniej od razu domaga się zwrotu pieniędzy, a zatem odstępuje od umowy. Tymczasem nie w każdej sytuacji takie oświadczenie będzie skuteczne.
Odstąpienie od umowy przysługuje bowiem tylko, gdy rzecz ma wady istotne. Nie może to być zatem coś, co pozwala nam bez trudu dalej korzystać z towaru. Ponadto sprzedawca w pierwszej kolejności może nam zaproponować usunięcie wady lub wymianę rzeczy na nową. Dopiero w przypadku braku skuteczności takiego załatwienia problemu, możemy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub obniżeniu ceny.
Warto zatem zapamiętać, że sklepy internetowe proponujące nam natychmiastowe odstąpienie od umowy i zwrot pieniędzy robią to tak naprawdę z własnej woli. Zazwyczaj wynika to po prostu z braku opłacalności wykonywania naprawy lub nieposiadania w magazynach takiego samego towaru na wymianę.
Jak zrealizować rękojmię w sklepie internetowym?
Realizacja prawa do rękojmi przy zakupach stacjonarnych polega zazwyczaj na ręcznym wypisaniu przygotowanego przez sprzedawcę formularza i przekazaniu towaru. Jak wygląda rękojmia w sklepie internetowym? Tutaj skorzystanie z uprawnienia wcale nie jest trudniejsze.
Forma złożenia oświadczenia nie gra żadnej roli. Ważne jest, byśmy jak najszybciej dostarczyli wadliwą rzecz sprzedawcy. Duże platformy sprzedażowe zazwyczaj w regulaminie mają opisaną całą procedurę skorzystania z rękojmi. Często polega to na mailowym zgłoszeniu lub elektronicznym wypełnieniu formularza, a następnie przesłaniu towaru na wskazany adres. Często istnieje także możliwość złożenia reklamacji w sklepie stacjonarnym sprzedawcy.
Zgodnie z prawem sprzedawca musi rozpatrzeć reklamację w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. W przypadku braku odpowiedzi należy uznać, że została ona uznana. Warto też wiedzieć, ze wszelkie koszty z tytułu skorzystania przez kupującego z rękojmi ponosi sprzedawca.