W zalewie zagranicznych sprzętów zdarza się, że wśród bogatej dokumentacji nie otrzymamy polskiej wersji instrukcji użytkowania. W takiej sytuacji warto sprzęt reklamować, gdyż jest to działanie przeciw ustawie.

Oczywiście, cała sytuacja ma zastosowanie prawne tylko w przypadku, kiedy transakcja sprzedaży ma miejsce na terenie Polski. Producent powinien zadbać o to, aby takie informacje jak właściwości towaru, warunki gwarancji i instrukcja użytkowania była dostarczona w języku polskim. Jeśli tego obowiązku nie dopełni, działa przeciwko art. 15 Ustawy o języku polskim:
Kto na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wbrew przepisom art. 7a, w obrocie z udziałem konsumentów stosuje wyłącznie obcojęzyczne nazewnictwo towarów lub usług albo sporządza wyłącznie w języku obcym oferty, ostrzeżenia i informacje dla konsumentów wymagane na podstawie innych przepisów, instrukcje obsługi, informacje o właściwościach towarów lub usług, warunki gwarancji, faktury, rachunki lub pokwitowania, podlega karze grzywny.
Co w takiej sytuacji może zrobić konsument? Przede wszystkim, powinien zwrócić się do sprzedawcy o wydanie polskiej dokumentacji. W przypadku, w którym taka zwyczajnie nie istnieje, najprostszym dla producenta i dystrybutora sprzętu rozwiązaniem jest opłacenie tłumacza, który przygotuje przekład odpowiednich informacji. Jeżeli odmówi wypełnienia naszego żądania, możemy powiadomić Inspekcję Handlową lub Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mogą oni nałożyć karę grzywny od 2 tys. zł wzwyż.
Jeżeli zależy nam, aby wybrakowany sprzęt oddać, sprzedawca może ale nie musi zgodzić się z naszą propozycją. Umowa sprzedaży jest unieważniana (i towar może być zwrócony) dopiero wtedy, kiedy nie zostaną podjęte wysiłki do spełnienia ustawowych warunków. To znaczy, że jeśli po wystosowaniu żądania, wciąż nie otrzymamy polskiej wersji instrukcji, kupiony produkt nie spełnia wymogów niezbędnych do sprzedaży na terenie naszego kraju.
Jeśli spotkaliście się z nieuczciwymi praktykami sklepowymi lub partnerzy handlowi nie chcą dopełnić swoich obowiązków, nie wahajcie się dochodzić praw konsumenta. W wybraniu odpowiednich dla danego przypadku działań pomogą nasi prawnicy, którzy udzielą porady po opisaniu spraw na adres [email protected] .
Zdjęcia pochodzą z freeimages.com
zobacz więcej:
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski