Wszystko wskazuje na to, że śródmiejskie strefy parkowania będą domeną nie tylko największych metropolii w Polsce. Posłowie Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi oraz Lewicy wyszli z inicjatywą zmiany prawa, która umożliwi wprowadzanie tego typu stref w miastach do 100 tys. mieszkańców. To oznacza jedno – samorządy będą miały narzędzia ku temu, aby ustanawiać wyższe opłaty za parkowanie w centrum miejscowości powiatowych lub gminnych.
Zmiana prawa ma pomóc samorządom w podniesieniu ich dochodów. Jednak to nie wszystkie powody wprowadzenia nowych przepisów
Nowe przepisy mają znosić wymóg, który obowiązywał do niedawna. Umożliwiał on utworzenie strefy płatnego parkowania w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Zmiany w prawie nadają nowe brzmienie art. 13b ust 2a:
Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust., 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.
Jak autorzy projektu zmian uzasadniają potrzebę wprowadzenia nowych przepisów? Oczywiście kwestiami finansowymi miast i gmin. Ale nie mniej ważne są tutaj także kwestie zajmowanej przestrzeni miejskiej przez zaparkowane samochody. Autorzy projektu wskazują, że powierzchnia zaparkowanych samochodów bywa większa, niż powierzchnia dróg publicznych np. w centrach miast mniejszych miast powiatowych. Z tego powodu samochody są często parkowane także na chodnikach i w innych niedozwolonych miejscach.
Jednak autorzy projektu zmian w prawie mówią także o wszechobecny niszczeniu zieleni w miastach przez pojazdy. Parkujące samochody niszczą także nierzadko zabytkową tkankę miejską, generują hałas i spaliny.
Będzie drożej, ale nie wiadomo jeszcze, w których samorządach
Autorzy projektu zmian w przepisach twierdzą, że w ten sposób pomogą finansowo wielu gminom, które borykają się z problemami budżetowymi. Jednak należy pamiętać o tym, że wprowadzenie tego typu przepisów jest fakultatywne. Oznacza to, że nie wiadomo, jaka część samorządów skorzysta z proponowanych zmian, proponownych przez posłów partii, wchodzących w skład koalicji rządzącej.
O zmianie przepisów tego typu mówiło się już od jakiegoś czasu. Takie postulaty podnosili przede wszystkim włodarze miejscowości uzdrowiskowych. Wprowadzenie stref płatnego parkowania w wypadku miejscowości wypoczynkowych jest konieczne także dlatego, że są one w wielu wypadkach obciążone ruchem samochodowym w porównywalnym stopniu do miast wojewódzkich.