W dużych polskich miastach od dawna rowerzyści i kierowcy toczą ze sobą cichą wojnę. Zdaniem tych pierwszych, ruch samochodowy w miastach powinien być ograniczany, a powstawać powinny coraz to nowe ścieżki rowerowe.
Z kolei kierowcy uważają, że to rowerzyści za bardzo panoszą się na drogach - również tych ekspresowych symbolem, a tego stał się kolarz, pedałujący po S8. Czyli tam, gdzie kierowcy mogą śmigać z prędkością 120 km/h.
Cóż, spór kierowcy kontra miejscy rowerzyści (lub odwrotnie) będzie trwał jeszcze dekady. Dodatkowo, teraz do gry weszli jeszcze miłośnicy hulajnóg elektrycznych. To tak jak debata na temat aborcji czy podatnków - pewne spory w demokracji po prostu trwają i będą trwały.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Tablice rejestracyjne dla rowerów. Pomysł aktywistów
Skoro rowerzyści jeżdżą po naszych drogach, a nawet i po ekspresówkach, to czemu nie mają obowiązku posiadania... tablic rejestracyjnych? Takie pytanie zadają warszawscy aktywiści miejscy.
Anonimowość, którą obecnie dysponują rowerzyści, zachęca nieodpowiedzialne osoby do łamania prawa i zachowań ryzykownych. Kierowcy regularnie zalewają internet nagraniami nieodpowiedzialnych rowerzystów, zupełnie nieprzejmujących się czymś takim jak zasady ruchu drogowego - taki post pojawił się na fanpage'u aktywistów Lubię Miasto.
Wskazują oni też na problemy, które wiążą się z coraz większą popularnością rowerów miejskich, które można wypożyczyć za niewielkie kwoty.
- Piesi narzekają, że użytkownicy Veturilo jeżdżą po chodnikach, roztrącają pieszych, pchają się w tłum. Na zachowania użytkowników - alarmują członkowie grupy "Lubię Miasto".
Pomysł podchwycili inni "facebookowi aktywiści". - Dość bezkarności i pogardy dla przepisów. Obecnie, gdy idziecie sobie chodnikiem, przywali w Was rowerowiec i zrobi Wam krzywdę, to jest całkowicie anonimowy - czytamy na profilu "Typowy miejski aktywista".
Rowerowe tablice. Czy pomysł wyjdzie z internetu?
Czy jednak idea rowerowych tablic może wyjść z internetowych grup - i stać się prawem? Cóż, dzisiaj jak na europejskie standardy jest to rozwiązanie bardzo egzotyczne. Z drugiej strony, na przykład w Niemczech tablice muszą już mieć hulajnogi elektryczne.
Za takim rozwiązaniem lobbowały w Niemczech oczywiście organizacje skupiające kierowców, za to sprzeciwiali się temu miłośnicy hulajnóg. Ostatecznie jednak to kierowcy wygrali. Może więc nad Wisłą w starciu z rowerzystami też kierowcy wygrają, a fani bicykli będą musieli ustawiać się w kolejkach do urzędów po rejestracje?