- Home -
- Codzienne -
- Uszkodzona przesyłka, kurier odjechał, a sprzedawca wymaga protokołu szkody? To nielegalne
Regulamin sklepu internetowego wymaga spisania protokołu szkody, aby móc reklamować towar z tytułu uszkodzenia mechanicznego? To nielegalne, o czym warto pamiętać zwłaszcza przed nadchodzącymi Świętami Bożego Narodzenia, kiedy liczba paczek dostarczanych przez kurierów będzie olbrzymia.

Według szacunków PWC, w 2016 roku w Polsce będzie dostarczonych blisko 350 milionów przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. W tak ogromnej liczbie przesyłek z pewnością znajdzie się wiele takich, których stan - z różnych przyczyn - będzie odbiegał od oczekiwań. Mechaniczne uszkodzenie przesyłki może być konsekwencją niewłaściwego zabezpieczenia towaru przez nadawcę, może także nastąpić w czasie transportu - czy to z winy kuriera, czy pracowników w punktach przeładunkowych.
Uszkodzona przesyłka? Dla sprzedawców to problem klienta, nie ich
Wielu sprzedawców, którzy wysyłają swoje towary za pośrednictwem firm kurierskich, umieszcza w swoich regulaminach zapisy, które mogą brzmieć np. w ten sposób:
- "Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłek, powstałe podczas transportu, będą rozpatrywane tylko i wyłącznie na podstawie protokołu szkody sporządzonego w dniu odbioru przesyłki. Protokół powinien być podpisany przez kuriera (dostawcę) i Klienta";
- "Sklep nie uwzględnia reklamacji wynikłych z uszkodzeń produktu podczas transportu. Sklep dokłada wszelkich starań, aby paczka była dobrze zabezpieczona. Wszelkie reklamacje tego typu należy kierować do Poczty Polskiej lub Kuriera - w zależności od wybranego sposobu dostawy paczki";
- "Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłki powstałych podczas transportu będą rozpatrywane tylko i wyłącznie po sporządzeniu protokołu szkody podpisanego przez odbiorcę i dostawcę przesyłki";
- "Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych towarów będą rozpatrywane tylko i wyłącznie po sporządzeniu protokołu reklamacyjnego podpisanego przez Kupującego i dostawcę (listonosza lub kuriera)".
Wiecie, co łączy wszystkie powyższe zapisy? Wszystkie z nich zostały uznane za tzw. klauzule niedozwolone przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie zapisy sugerują klientowi, że ten nie może reklamować produktu, jeśli uszkodzenie wyjdzie na jaw w późniejszym terminie.
Uszkodzona przesyłka - kto odpowiada?
Warto pamiętać, że za wady produktu odpowiadać może sprzedawca lub przewoźnik - w zależności od tego, kiedy doszło do uszkodzenia. Przepisy prawa nie przewidują obowiązku sporządzania protokołu szkody. Oczywiście, jeśli zauważymy uszkodzenie przesyłki, warto taki protokół spisać i np. sporządzić dokumentację fotograficzną.
Ale nie dajmy się nabrać na twierdzenie sprzedawcy, że uszkodzona przesyłka to problem klienta, jeśli takiego protokołu nie sporządzono. To, po prostu, nielegalne.
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński