ecommerce Zakupy

Co powstrzymuje konsumenta przed robieniem zakupów w Internecie i co sprzedający mogliby z tym zrobić?

Justyna Bieniek
30.05.2022
Justyna Bieniek
Justyna Bieniek
30.05.2022
Co powstrzymuje konsumenta przed robieniem zakupów w Internecie i co sprzedający mogliby z tym zrobić?

Handel w Internecie wciąż się rozwija. Na pewnych płaszczyznach wypada dość korzystnie i zdecydowanie pokonuje stacjonarną konkurencję. Są jednak obszary, w których zostaje daleko w tyle. Jak każdy rodzaj działalności ma swoje wady, które zniechęcają konsumentów. Co powstrzymuje konsumenta przed robieniem zakupów w Internecie i co sprzedający mogliby z tym zrobić?

Zakupy przez Internet mają z pewnością sporo zalet. Są jednak powody, przez które stają się one dość kłopotliwe. Niektóre z nich da się wyeliminować, inne jedynie zminimalizować. Oto ich subiektywna lista.

Zakupy przez Internet czy tradycyjne?

Zastanawiając się nad powodami, które powstrzymują mnie przed robieniem zakupów w sklepach internetowych, w pierwszej kolejności wymieniłabym opłatę za wysyłkę. Płatna wysyłka, w szczególności jeżeli zamawiam drobną rzecz, jest powodem, przez który najczęściej rezygnuję zakupów. Nie przekonuje mnie również darmowa wysyłka przy zamówieniu na określoną kwotę. Bardzo rzadko w takiej sytuacji powiększam swój koszyk o dodatkowe produkty. Dzieje się tak z kilku powodów. Pierwszy, nie lubię kupować rzeczy, które nie są mi potrzebne. Drugi, na zakupy zwykle mam przeznaczony określony budżet i nie chcę go powiększać. Wybór dodatkowej rzeczy zdarzył mi się jedynie kilkukrotnie. Przeważnie chodziło o kilkunastozłotowe brakujące kwoty. Do takiego zamówienia dołączałam najczęściej rzecz, którą używam i miałam pewność co do jej wykorzystania.

Drugim ważnym powodem rezygnacji z zakupów jest brak dobrych jakościowo zdjęć produktu i wyczerpujących opisów. Kupowanie w Internecie jest zawsze trochę kupowaniem w ciemno. Nie mamy fizycznego kontaktu z produktem, przez co zdajemy się jedynie na to, co zobaczymy na stronie. Jeżeli nie ma na niej informacji, które mnie interesują albo szczegółowych danych w mojej głowie pojawia się pytanie, dlaczego sprzedawcy zależy na tym, żeby je pominąć. Czy ich brak oznacza, że w odniesieniu do tego przedmiotu są one niewygodne i obnażają jego wady? Lakoniczne opisy i niewyraźne zdjęcia budzą moje wątpliwości i najczęściej skutkują rezygnacją z zakupu.

Wady robienia zakupów przez Internet

Podobny skutek przynosi mało przejrzysta strona internetowa. W mojej opinii sklep internetowy powinien zapewniać kupującym możliwość szybkiego wyszukania odpowiedniej rzeczy. Oznacza to, że filtry muszą być przemyślane i dobrze dobrane. Podobnie jak umieszczane kategorie produktów. Strona powinna zapewniać również szybki dostęp do regulaminu, warunków i kosztów wysyłki oraz ewentualnych zwrotów. Brak tych podstawowych elementów zdecydowanie zniechęca kupujących.

Ważną kwestią obok wyglądu strony internetowej sklepu, jest zapewnienie bezpiecznych form płatności oraz bezpieczeństwa danych. Sklep nie powinien również żądać zbyt dużej ilości danych osobowych i nachalnie zachęcać do zapisania się do newslettera. Dużym zniechęceniem do zakupów jest również konieczność zakładania konta w sklepie.

Czy da się wyeliminować błędy?

Z całą pewnością większość rzeczy wymienionych powyżej da się w dużym stopniu wyeliminować. Te zdawałoby się niepozorne kwestie, wpływają znacząco na odbiór oferty i mogą decydować o jej wyborze. Warto ich nie ignorować i postarać się o polepszenie odbioru naszego sklepu.