Przedsiębiorcy, którzy nadpłacili składkę zdrowotną i chcieliby otrzymać jej zwrot, muszą złożyć wniosek. Mają na to już tylko niewiele ponad miesiąc. Gdzie dokładnie złożyć wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej i o czym trzeba pamiętać?
Wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej
Jeśli suma wpłaconych przez przedsiębiorcę składek miesięcznych jest wyższa, niż obowiązująca go roczna składka zdrowotna, to efektem jest nadpłata składek. Płatnik może otrzymać jej zwrot, ale musi w tym celu złożyć wniosek – zwrot nadpłaty na rachunek bankowy nie jest niestety automatyczny, co zmusza przedsiębiorców do dopełnienia dodatkowych formalności (i to w ściśle określonym terminie).
W tym roku wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej należy złożyć do 1 czerwca 2023 r. – wniosek należy bowiem składać w terminie maksymalnie miesiąca od upływu terminu do złożenia rocznego zeznania podatkowego. Konieczne jest też zachowanie odpowiedniej formy; wniosek można złożyć jedynie za pośrednictwem platformy PUE. ZUS przygotował jednak pewne ułatwienie dla przedsiębiorców – wniosek dostępny na platformie będzie już wypełniony. Należy jedynie opatrzyć go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem w ramach Profilu Zaufanego. Jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej w terminie lub złoży go w formie papierowej, Zakład go nie rozpatrzy.
Co jednak stanie się w momencie, gdy przedsiębiorca zapomni o złożeniu wniosku? Jeśli płatnik uzyskał prawo do zwrotu nadpłaconej składki (co wcale nie jest takie oczywiste, nawet, jeśli nadpłata faktycznie wystąpiła), to do końca roku, w którym upływa termin na złożenie zeznania podatkowego, kwota zwrotu podlega po prostu rozliczeniu na koncie płatnika składek. Przedsiębiorca tym samym nie otrzymuje zwrotu „do ręki” (a konkretniej – na rachunek bankowy). Zamiast tego nadpłata jest zaliczana na poczet bieżących lub przyszłych składek.
ZUS może też odmówić zwrotu nadpłaty składki zdrowotnej
Warto mieć jednocześnie świadomość, że nie w każdej sytuacji – nawet jeśli wystąpiła nadpłata składek – ZUS przychyli się do wniosku o jej zwrot. Pomijając już kwestię niedopełnienia formalności (czyli złożenia wniosku w odpowiedniej formie i we wskazanym terminie), to ZUS odrzuci wniosek o zwrot nadpłaty, jeśli na koncie płatnika składek występują zaległości z tytułu składek pobieranych przez Zakład. ZUS nie dokona zwrotu nadpłaty również w sytuacji, gdy na koncie płatnika odnotowano zaległości z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych, do zwrotu których płatnik został zobowiązany. Od decyzji odmownej (wydanej przez ZUS w formie dokumentu elektronicznego) płatnikowi składek przysługuje odwołanie do właściwego sądu.
Jeśli jednak ZUS przychyli się do wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej, środki powinny trafić na konto przedsiębiorcy najpóźniej do 1 sierpnia 2023 r.