Nadszedł wreszcie moment na wykonanie decyzji Prezesa UOKiK. Zalando rozdaje kupony rabatowe w wysokości 40 zł swoim klientom. Co takiego przeskrobał portal? Chodzi o niewłaściwe informowanie konsumentów o podmiotach trzecich oferujących swoje produkty na platformie. Przede wszystkim UOKiK zakwestionował niedostateczne i nieklarowne informacje o podziale obowiązków pomiędzy Zalando a zewnętrznymi sprzedawcami.
Robiłeś zakupy na Zalando w ciągu ostatnich dwóch lat? Sprawdź swoją skrzynkę mailową
Zalando rozdaje kupony rabatowe o wartości 40 zł. Tym razem wcale nie chodzi o żadną jesienną promocję, lecz o wykonanie decyzji Prezesa UOKiK, o której pisaliśmy pod koniec lipca na łamach Bezprawnika. Klienci platformy otrzymują informację mailową przedstawiającą szczegóły sprawy wraz z załączonym do niej kodem rabatowym.
Zalando SE z siedzibą w Berlinie uprzejmie informuje o wydaniu przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów decyzji zobowiązującej nr RKR 3/2024 z dnia 18 lipca 2024 r., która uprawdopodobniła stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów polegających na niewłaściwym informowaniu konsumentów o tym, czy podmiot trzeci oferujący towary (tj. Partnerzy Zalando) na internetowej platformie handlowej pod adresem www.zalando.pl jest przedsiębiorcą; oraz na niewłaściwym informowaniu konsumentów o podziale obowiązków związanych z umową zawieraną przez konsumenta na internetowej platformie handlowej pod adresem www.zalando.pl pomiędzy osobą trzecią oferującą towary (tj. Partnerami Zalando) a Zalando SE (jako dostawcą internetowej platformy handlowej).
Jak należy rozumieć powyższy fragment? Platforma przyznaje, że rzeczywiście mogła stosować praktyki godzące w zbiorowe interesy konsumentów. Chodziło o niejasne informacje dotyczące zewnętrznych sprzedawców, którzy wystawiali swoje produkty w serwisie. Właściwie każdy wielki sklep internetowy działa dzisiaj w formule tzw. marketplace. Oprócz sprzedaży własnej oferuje także towar sprzedawany przez innych przedsiębiorców.
Problem pojawia się w momencie, gdy konsument nie jest właściwie informowany o kluczowych z jego perspektywy parametrach składanej mu oferty. Znaczenie ma przede wszystkim właśnie podział obowiązków pomiędzy Zalando a zewnętrznym partnerem. Bez jasnej informacji nie wiadomo do końca, do kogo należałoby się zwrócić na przykład z reklamacją. Równie ważne jest także to, czy „podmiot trzeci” jest przedsiębiorcą, czy zwykłą osobą fizyczną. Sprzedaż okazjonalna podlega w końcu rygorom ustawy o prawach konsumentów.
Warto przypomnieć, że nowe obowiązki informacyjne na platformy sprzedażowe nałożyła unijna dyrektywa Omnibus.
Zalando rozdaje kupony rabatowe kupującym, którzy mogli zostać pokrzywdzeni
W dalszej części komunikatu możemy się zapoznać ze skutkami decyzji podjętej przez Prezesa UOKiK z perspektywy klienta. Należy przy tym podkreślić, że platforma zobowiązała się zmienić swoją politykę informacyjną. Rekompensata dla kupujących nie pozostała też bez wpływu na dolegliwość wspomnianej decyzji dla przedsiębiorstwa. Równocześnie nie da się w końcu ukryć, że dla przeciętnego konsumenta najbardziej interesujące jest to, że Zalando rozdaje kupony rabatowe.
Na podstawie wydanej decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr RKR 3/2024 Zalando SE przyznało konsumentom, którzy dokonali zakupu produktu Partnera Zalando w sklepie internetowym Zalando (www.zalando.pl) w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania obowiązków Zalando dotyczących obowiązków informacyjnych dostawcy platformy cyfrowej (tj. do dnia 14 września 2024 r.), następującą korzyść: voucher o wartości 40 zł, który konsumenci będą mogli zrealizować przy zamawianiu produktów Zalando w sklepie internetowym Zalando (z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez Partnerów Zalando). Pełna treść decyzji jest dostępna na stronie www.uokik.gov.pl.
W związku z powyższym, otrzymujesz od nas voucher o wartości 40 zł. Voucher może zostać zrealizowany w okresie 6 miesięcy od jego otrzymania. Voucher można wykorzystać tylko raz i zrealizować jego pełną wartość.
Żeby skorzystać z vouchera, wystarczy przy zamówieniu wykorzystać załączony do wiadomości kod. Należy przy tym podkreślić, że nie obejmuje on produktów oferowanych przez sprzedawców zewnętrznych. Komu dokładnie Zalando rozdaje kupony rabatowe? Otrzymują je jedynie ci klienci, którzy rzeczywiście coś kupili od 1 stycznia 2023 r. Użytkownicy, którzy jedynie posiadają konto w serwisie, będą musieli obejść się smakiem. Jak już wspomniałem, to forma rekompensaty, a nie kolejna promocja skierowana do ogółu.