Prezes UOKiK zobowiązał Zalando do rozdania wszystkim klientom voucherów o wartości 40 zł. Skąd taka decyzja? Wszystko przez nieprawidłowe praktyki, jakich zdaniem Urzędu dopuściła się spółka na swojej platformie. Kto i za co dostanie zniżkę na kolejne zakupy?
Zalando rozda kod rabatowy swoim klientom
Niemiecka spółka Zalando prowadzi znaną platformę sprzedażową, której chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Od lipca ubiegłego roku jej działalności przyglądał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prowadzone postępowanie dotyczyło głównie dokonywanej na platformie sprzedaży produktów od partnerów spółki, która zdaniem Urzędu nie była do końca klarowna. Wynikało to z braku umieszczania informacji o statusie sprzedających wymaganych przez przepisy. Nowy obowiązek informacyjny został wprowadzony przez dyrektywę Omnibus. Zgodnie z jej przepisami platforma miała obowiązek dość szczegółowego uregulowania zakresu udzielnych informacji, czego zdaniem UOKiK-u nie realizowała. Brakowało jasnych informacji o tym, jaki jest podział obowiązków związanych z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę partnerem. Platforma nie informowała klientów o tym, do kogo kierować ewentualną reklamację i kogo informować o odstąpieniu od zakupu rzeczy zakupionych u partnerów, a także do kogo wysłać zwracany towar. Brak tych danych mógł wprowadzać w błąd i naruszać prawa konsumentów.
Prezes UOKiK w efekcie prowadzonego postępowania zobowiązał spółkę do zmian i wprowadzenia jasnych informacji z wymienionych wyżej zakresów. Poza tymi obowiązkami Urząd zdecydował również o bardzo korzystnej rzeczy dla konsumentów. Każdy, kto kupił w serwisie Zalando produkty od jego partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, ma dostać od spółki voucher w wysokości 40 zł. Będzie on mógł być wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando, także tych przecenionych, z wyłączeniem jednak produktów sprzedawanych przez partnerów.
Kiedy Zalando rozda vouchery?
Jeżeli więc w ostatnim roku zrobiliście zakupy na platformie, to w najbliższych dniach możecie spodziewać się maila z przekazanym voucherem. Spółka ma, zgodnie ze zobowiązaniem Urzędu przekazać informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej do każdego klienta, który dokonał zakupów na platformie.