Zamykanie konta bankowego powinno być proste. Polskie banki dopiero to sobie uświadamiają

Finanse Społeczeństwo Dołącz do dyskusji
Zamykanie konta bankowego powinno być proste. Polskie banki dopiero to sobie uświadamiają

Banki w Polsce starają się, aby otwieranie konta bankowego było jak najprostsze. Kiedyś cały proces musiał odbywać się w oddziale banku, gdzie klienci podpisywali  odpowiednie dokumenty. Od pewnego czau banki zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest nie tylko otwarcie, ale także szybkie i bezproblemowe zamknięcie konta osobistego.

Zamykanie konta bankowego było do niedawna bardzo utrudnione. Jednak od jakiegoś czasu klienci mają coraz mniej powodów do narzekania

Rozstanie z bankiem, w którym mieliśmy konto od wielu lat, często przypomina rozwód. Przenoszenie środków do innego banku jeszcze do niedawna było bardzo problematyczne. Czytając artykuły, pojawiające się na portalach jeszcze około 10 lat temu, możemy spotkać się z narzekaniami klientów na proces likwidacji konta bankowego, który przysparzał im wielu trudności. Zamykanie konta bankowego jeszcze kilka lat temu musiało wiązać się z nieuchronną wizytą w najbliższym oddziale banku, gdzie dopełnione musiały być wszelkie formalności, związane z likwidacją lub przeniesieniem konta do innego banku.

Klientom oczywiście nie podobało się takie stawianie sprawy przez banki, a cała procedura była nazywana celowym utrudnianiem zamykania konta.

Od jakiegoś czasu zamykanie konta w polskich bankach jest dużo bardziej przyjazne dla klientów

Od niedawna wiele polskich banków uświadomiło sobie, że kluczowe dla ich klientów jest nie tylko łatwe otwarcie konta, ale także bezproblemowe jego zamknięcie. Dlatego od jakiegoś czasu klientom oferowane są ułatwienia, z których bardzo cieszą się klienci wielu banków w Polsce.

W przypadku kilku banków w Polsce możliwe jest zamknięcie konta bankowego z poziomu aplikacji. Taką opcję oferuje np. ING. Dodatkowo bank oferuje także zamykanie konta bez okresu wypowiedzenia. W innych bankach konto zamknie się w ciągu 30 dni od złożenia dyspozycji w aplikacji lub na stronie. Konto zostanie zlikwidowane oczywiście tylko wtedy, gdy nie ma na nim debetu, a na rachunku znajduje się wystarczająca suma pieniędzy, która pokryje ewentualne opłaty.

W przypadku kilku banków w Polsce możliwe jest także zamknięcie konta poprzez złożenie dyspozycji za pośrednictwem serwisu internetowego (opcja tego typu jest oferowana np. przez Pekao S.A). W takim wypadku otrzymamy wiadomość zwrotną, za pośrednictwem której możemy złożyć dyspozycję zamknięcia konta w naszym banku.

Tradycyjne formy zamykania konta w bankach są w dalszym ciągu akceptowalne

Oczywiście zamknięcie konta w banku nie musi odbywać się za pośrednictwem nowoczesnych metod. Jedną z bardziej tradycyjnych jest wysłanie listu do banku. Wysłanie listu za potwierdzeniem odbioru może sprawić, że w niedługim czasie nasze konto zostanie zamknięte. Pamiętajmy o tym, że w treści listu muszą znajdować się odpowiednie dane, potrzebne do procesu zamykania rachunku bankowego. Są to przede wszystkim data urodzenia, adres, numer PESEL, numer zamykanego rachunku, a także numer rachunku, na który mają zostać przelane środki, dostępne w momencie likwidacji. Dobrze jest także zamieścić wycofanie zgód na przetwarzanie danych osobowych. Pismo należy także własnoręcznie podpisać.

Dyspozycję zamknięcia konta możemy złożyć także w oddziale i telefonicznie. Jeżeli wybieramy się do oddziału, warto mieć przy sobie dowód osobisty. W przypadku telefonicznego składania dyspozycji wiele banków wykonuje całą operację od ręki lub oddzwania do klienta w celu potwierdzenia jego danych osobowych, a całość operacji jest wykonywana np. poprzez aplikację bankową, na którą klient otrzymuje szereg niezbędnych dokumentów do podpisania.

O tym, jak bardzo ważne jest ułatwianie zamykania kont bankowych, świadczą strony internetowe, na których klienci mogą dowiedzieć się, jak najszybciej zlikwidować konto osobiste w swoim banku.