Obawiasz się, że przy transportowaniu walizki do samolotu zostanie ona zgnieciona, popęka lub zwyczajnie zaginie? Za każdy z tych przypadków linie lotnicze będą musiało Ci słono zapłacić!

Jeśli po zakończonym locie odebraliśmy naszą walizkę popękaną, rozerwaną lub z urwanymi kółkami, nie należy zostawiać tego typu działań bez reakcji. Mamy 7 dni na to, aby zgłosić nieprawidłowy stan rzeczy liniom lotniczym i domagać się odszkodowania.

Przede wszystkim, należy udać się do Biura Bagażu Zagubionego i zgłosić zajście. Pozwoli nam to na wypełnienie formularza nieprawidłowości bagażowej PIR (Property Irregularity Report). Co będzie nam potrzebne, to pieniężne oszacowanie straty. Zazwyczaj będzie to cena nowej walizki, identycznej lub podobnej do tej, która została uszkodzona. Inaczej sprawa wygląda z przedmiotami w jej wnętrzu. Zależnie od regulaminu przewoźnika, może on zastrzegać, że nie bierze na siebie odpowiedzialności za konkretne, szczególnie delikatne pakunki. W takim wypadku warto skorzystać z odpowiedniego ubezpieczenia, deklarowanego jeszcze przed odprawą – tylko ono zapewni nam zwrot pełnej wartości posiadanych rzeczy. Pamiętajmy, że maksymalna kwota odszkodowania (bez ubezpieczenia) wynosi 1 220 euro za sztukę bagażu.

Jak natomiast wygląda kwestia zagubionego bagażu? Skarga musi tu zostać złożona w ciągu 21 dni od zwrócenia zguby. Niezależnie od terminu w jakim linie lotnicze oddadzą nam walizkę, tu również należy się stosowne odszkodowanie. Jeśli jednak nasze rzeczy przepadną bez śladu, przysługuje nam zwrot ich wartości. Aby udowodnić jak bardzo kosztowne przedmioty straciliśmy, możemy posłużyć się paragonami. W przeciwnym wypadku, najczęściej stosowany jest ustalony dla konkretnych przewoźników przelicznik za 1 kg zważonego przy odprawie bagażu.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Jeśli spotkały Was przykre sytuacje w trakcie lotu, należy wnioskować o stosowne zadośćuczynienie, w tym odszkodowania w formie pieniężnej. Mając przynajmniej kilka dni na zgłoszenie sprawy, warto przygotować odpowiednie dokumenty tak, aby postępowanie rozstrzygnęło się z możliwie największą dla nas korzyścią. Pomoże w tym nasz dział prawny, dostępny pod adresem kontakt@bezprawnik.pl .

Zdjęcia pochodzą z freeimages.com