Znamy już markę 13-milionowego samochodu, który wyprodukowano w Tychach. Wyszło symbolicznie

Biznes Gospodarka Moto Dołącz do dyskusji
Znamy już markę 13-milionowego samochodu, który wyprodukowano w Tychach. Wyszło symbolicznie

W Tychach padł rekord, który można nazwać motoryzacyjnym milowym kamieniem. Fabryka Stellantis ogłosiła produkcję 13-milionowego samochodu, co stawia ją w czołówce polskiego przemysłu samochodowego. Tym szczęśliwcem, który zamknął licznik, jest Fiat 600 Hybrid. Myślę, że to znamienne, że padło akurat na Fiata.

Założona w 1971 roku fabryka w Tychach przeszła długą drogę: FSM, przeobrażenie w Fiat Auto Poland, aż po wcielenie w struktury Stellantis. Produkcja samochodów na przestrzeni lat ewoluowała wraz z potrzebami rynku. To właśnie tutaj powstawały modele, które trafiły do milionów rodzin w Polsce i za granicą, a jubileuszowy Fiat 600 Hybrid symbolicznie nawiązuje do tego dziedzictwa.

Fiat to zresztą nad wyraz „polska” marka samochodów, prawda?

Historia produkcji Fiatów w Polsce sięga lat 30. XX wieku, kiedy rozpoczęto montaż modelu Fiat 508 w Warszawie. Jednak to lata 70. zapisały się złotymi zgłoskami w dziejach marki. W 1971 roku otwarto fabrykę w Tychach, ale równie ważne było funkcjonowanie zakładów w Bielsku-Białej. To tam powstawały legendy polskich dróg, takie jak Fiat 126p, czyli kultowy Maluch. Produkcja tego modelu trwała od 1973 do 2000 roku, dając początek masowej motoryzacji w Polsce. To było coś więcej, niż samochód. Dla mnie osobiście był to symbol pewnych zmian społecznych, choć oczywiście miałem okazję podziwiać ten model już w czasach jego nieuchronnego zmierzchu.

W latach 90. uruchomiono produkcję nowszych modeli, takich jak Fiat Cinquecento i Seicento, które również cieszyły się ogromną popularnością. Obecnie Tychy są głównym ośrodkiem produkcji Fiatów w kraju.

Trzynastomilionowy samochód wyprodukowany w Tychach to właśnie Fiat – model 600 Hybrid, który – jak twierdzi producent – „jest przykładem przemysłowej adaptacji do współczesnych wymagań”. Wyposażony w nowoczesny silnik hybrydowy 1.2T o mocy 136 KM, łączy oszczędność paliwa z zaawansowanymi technologiami wspomagającymi jazdę. Jest jednym z modeli, które Stellantis wdrożyło do produkcji w Tychach w ciągu ostatnich lat, kładąc nacisk na pojazdy nisko- i zeroemisyjne.

Jubilat

Samochody to ważny element polskiej gospodarki. Jaka przyszłość czeka Tychy?

Fabryka Stellantis w Tychach to jedna z największych w Polsce, ale nie jedyna. Rocznie w naszym kraju produkuje się około 600 tysięcy samochodów osobowych i dostawczych, z czego ponad połowę stanowią pojazdy Stellantis.

W 2024 roku tyska fabryka wyprodukowała ponad 224 tysiące aut. Porównując to do globalnych wyników koncernów motoryzacyjnych, Polska pozostaje ważnym punktem na mapie Europy, szczególnie w kontekście samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Przejście na produkcję modeli niskoemisyjnych, takich jak Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior i Fiat 600, otwiera nowe możliwości rozwoju fabryki. Modele te trafiają na rynki europejskie, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne środki transportu. Choć w Polsce niestety nie udało nam się stworzyć silnej własnej marki samochodów, pozostaje mieć nadzieje, że dalej będziemy mieli swoje mocne miejsce w tym łańcuchu produkcji.