- Home -
- Finanse -
- Znowu problem z dyskryminacją mężczyzn w prześmiewczej reklamie. Był mBank, teraz jest Mastercard
Ironia ma swoje granice - tak w czterech słowach można podsumować decyzję Komisji Etyki Reklamy, która uznała, że internetowa reklama Mastercard opublikowana na TikToku narusza zasady etyki reklamowej, w szczególności poprzez utrwalanie szkodliwych stereotypów płciowych.

Sprawa nie byłaby może aż tak głośna, gdyby nie to, że oskarżenie padło z kierunku rzadko spotykanego w podobnych kontekstach – chodziło o dyskryminację… mężczyzn. Bardzo mocno się to wszystko kojarzy z pamiętną kampanią mBanku i facetami w jacuzzi, która podzieliła naszą redakcję.
Poczytajcie sobie: mBank znów w ogniu krytyki. Seksistowska reklama kpi z wyższej śmiertelności mężczyzn vs Reklama mBanku jest dobra. To w chorych czasach żyjemy.
Reklama, która wywołała zamieszanie, została opublikowana 13 stycznia 2025 roku na popularnym profilu @kochamciemamo, znanym z przedstawiania codziennego życia małżeńskiego z przymrużeniem oka. Tym razem jednak przesadne oko twórców i „żartobliwa” konwencja nie spodobała się wszystkim. Skarżący konsument zwrócił uwagę na sceny, które – jego zdaniem – przedstawiały mężczyzn w sposób przedmiotowy i upokarzający.
W spocie widzimy m.in. kobietę odkręcającą słoik za mężczyznę, klepiącą go w pośladek, łapiącą za udo, a całość ma ilustrować „codzienne problemy” i wygodę płacenia kartą Mastercard. Zdaniem wnioskodawcy – to już nie tylko odwrócenie ról, ale przekroczenie granic. Zarzuty były poważne: molestowanie, uprzedmiotowienie, seksualizacja.
Mastercard oficjalnie firmował całość swoim logo
Sprawą zajęła się Komisja Etyki Reklamy. I choć sama reklama miała – według Mastercard – wyłącznie humorystyczny charakter, a większość internautów (jak twierdziła spółka) przyjęła ją pozytywnie, KER uznała przekroczenie granic dobrego smaku i naruszenie etycznych standardów. Zespół orzekający podkreślił, że choć przerysowanie i satyra są dopuszczalne w przekazach reklamowych, nie mogą one utrwalać krzywdzących stereotypów, niezależnie od tego, czy dotyczą kobiet, czy mężczyzn.
Zasadniczym problemem była nie tyle sama konwencja, co efekt: reklama „utwierdzała odbiorców w przekonaniu, że jeden z modeli relacji (dominująca kobieta i bierny mężczyzna) jest śmieszny, nienaturalny albo mniej wartościowy”. Zdaniem KER taki przekaz wzmacnia szkodliwe schematy i de facto dyskryminuje poprzez karykaturę, co stoi w sprzeczności z duchem równościowego i odpowiedzialnego marketingu.
Warto dodać, że Komisja zwróciła także uwagę na szczególną odpowiedzialność influencerów i marek w dobie social mediów, gdzie nawet krótki filmik może mieć zasięg setek tysięcy odbiorców, w tym osób szczególnie podatnych na wpływ młodych mężczyzn, nastolatków, dzieci.
Mastercard zareagował koncyliacyjnie: zadeklarował otwartość na dialog, wskazał na brak negatywnych komentarzy pod filmem i gotowość do ewentualnych modyfikacji w przyszłości. Ale mleko się rozlało, decyzja KER jest jednoznaczna: reklama była nieetyczna, utrwalała uprzedzenia i została wykonana „z uchybieniem należytej staranności”.
zobacz więcej:
16.07.2025 12:38, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 11:40, Mateusz Krakowski
16.07.2025 10:39, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 9:49, Mateusz Krakowski
16.07.2025 9:05, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 8:35, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 7:55, Mariusz Lewandowski
16.07.2025 6:57, Igor Czabaj
16.07.2025 5:33, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 13:40, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 13:20, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 13:05, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
15.07.2025 11:21, Mateusz Krakowski
15.07.2025 10:35, Edyta Wara-Wąsowska
15.07.2025 9:54, Mateusz Krakowski
15.07.2025 9:04, Jakub Bilski
15.07.2025 8:46, Edyta Wara-Wąsowska
15.07.2025 7:08, Igor Czabaj
15.07.2025 5:05, Mariusz Lewandowski
14.07.2025 16:04, Igor Czabaj
14.07.2025 13:55, Mariusz Lewandowski
14.07.2025 13:52, Katarzyna Zuba
14.07.2025 12:32, Edyta Wara-Wąsowska