Nadchodzą wakacje, a w czasie ich trwania sporo osób uda się na wypoczynek korzystając z transportu kolejowego. Wiele czynników może jednak wpłynąć na to, że ostatecznie nie będziemy chcieli skorzystać z usług danego przewoźnika. Nic straconego, bowiem zwrot biletu PKP trwa zazwyczaj dosłownie kilka minut.
Ten rok na kolei zaczął się od znacznych podwyżek cen biletów u największego przewoźnika w kraju , czyli PKP Intercity. To spowodowało spore oburzenie dużej części pasażerów. Potem jednak kolej postanowiła wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów wprowadzając tak zwane dynamiczne ceny za przejazdy. Ta zmiana dobrze wpłynęła na ruch w pociągach, który w ostatnich miesiącach znów bije rekordy.
Nie ma się co dziwić, bowiem przy obecnych cenach paliw wielu z nas zwyczajnie nie stać na dalekie podróże samochodem. Czasem jednak, pomimo wcześniejszych planów, jesteśmy zmuszeni do rezygnacji z przejazdu danym pociągiem. Wtedy warto zainteresować tym, jak zwrócić niewykorzystany bilet.
Kiedy można zwrócić bilet PKP?
Najczęstszą sytuacją, w której dokonujemy zwrotu biletu jest oczywiście rezygnacja z podróży przed datą odjazdu pociągu. W tym przypadku każdy przewoźnik ma inne zasady, jednak czasu na podjęcie decyzji o zwrocie jest naprawdę sporo. PKP Intercity oferuje taką możliwość nawet do 5 minut przed odjazdem danego pociągu. W POLREGIO dyspozycja przyjmowana jest do 15 minut przed rozpoczęciem podróży. Jednocześnie warto wskazać, że zwrot biletu PKP wiąże się z koniecznością zapłaty odstępnego. Dlatego też zwracana kwota będzie pomniejszona o 15% jeśli chodzi o PKP Intercity i 10% gdy przewoźnikiem jest POLREGIO.
Zwrotu można dokonać także po odjeździe pociągu ze stacji, co może się zdarzyć, gdy nie zjawimy się na dworcu odpowiednio wcześniej. W takiej sytuacji konieczne będzie złożenie wniosku o zwrot środków za niewykorzystany przejazd. W PKP Intercity można to zrobić zazwyczaj w ciągu 60 minut od rozpoczęcia ważności biletu. Natomiast POLREGIO daje swoim pasażerom aż 3 miesiące, ale jednocześnie wymaga zdobycia odpowiedniego poświadczenia przez pracownika drużyny konduktorskiej.
Zwrot biletu PKP – jak to zrobić?
Procedura zwrotu biletu zakupionego przez internet jest naprawdę prosta. Jeśli posiadamy konto u danego przewoźnika to zajmuje to dosłownie chwilę. Wystarczy się zalogować, a następnie przejść do zakładki „moje bilety”, wybrać „opłacone” i znaleźć interesujący nas bilet. Następnie jedną z dostępnych opcji jest „rezygnuj”. Po zatwierdzeniu wystarczy już tylko czekać na przelew środków.
widok zakładki „Moje bilety” na stronie PKP Intercity
Jeśli nie posiadamy konta internetowego i zakupiliśmy bilet bez rejestracji, to zwrot biletu także nie jest niczym skomplikowanym. W takiej sytuacji na wskazany przy transakcji adres e-mail przyszła wiadomość z potwierdzeniem zakupu, gdzie znajdziemy odpowiedni link umożliwiający dokonanie zwrotu.
W przypadku dokonania zakupu w tradycyjny sposób, czyli w kasie biletowej, by zwrócić bilet trzeba będzie pofatygować się na dworzec. Co istotne, może to być dowolna kasa na terenie całego kraju.
Zanim zwrócisz, spróbuj wymienić
Na zakończenie warto wspomnieć, że czasem warto zastanowić się, czy przypadkiem nie chcemy przełożyć swojej podróży. Takie działanie pozwoli nam bowiem uniknąć konieczności zapłaty odstępnego potrącanego przy zwrocie. Warunkiem jest jednak wymiana biletu na inny na tej samej trasie i z taką samą liczbą podróżnych. Przy tej opcji konieczne też będzie opłacenie nowego biletu od razu przy wymianie. Środki za wymieniony bilet zostaną przelane w pełnej wysokości zazwyczaj w ciągu jednego-dwóch dni roboczych.