Co powinno robić współczesne dziecko? Uczyć się, bawić, rozwijać – jak najbardziej. Ale powinny również radzić sobie ze stresem i brakiem koncentracji, bo inaczej nie poradzą sobie w przyszłości podczas pracy w korporacji.
Tak przynajmniej zdają się uważać producenci żelków Magmisie firmy Aflofarm:
Potrzeba mnóstwa energii aby być dzieckiem. Nasze pociechy spędzają czas bardzo aktywnie: na szaleństwach na przerwie, dodatkowych zajęciach sportowych, zabawach z przyjaciółmi. Ale to nie wszystko. Dzisiejszy świat wymaga od dzieci dużo więcej. Telefony czy gry komputerowe to bodźce rozpraszające uwagę, a przecież dzieci obecnie potrzebują zwiększonej koncentracji ze względu na wymagającą edukację, zajęcia językowe, ilość informacji do przyswojenia. Przy tak dużym wysiłku fizycznym i umysłowym może przydać się wsparcie.
– O czym marzysz? – Chcę pracować w korporacji. – To zjedz Magmisie
Tym wsparciem mają być owocowe żelki z magnezem Magmisie, który z polskich zabieganych i zestresowanych dzieciaków zrobią idealnych pracowników korporacji. Idea, by rodzice, zamiast zbilansowanej diety (przypominamy: kaszka i kozie mleko to za mało), karmili swoje dzieci suplementami diety, budzi wątpliwości. Również sposób reklamowania produktu jest wątpliwy.
Tak przynajmniej uważa UOKiK, który w opublikowanym komunikacie stwierdza, że
Wątpliwości urzędu wzbudza m.in. przypisywanie tym produktom właściwości leczniczych i prezentowanie ich jako panaceum na liczne dolegliwości. Np. Aflofarm Farmacja Polska sugeruje bezwzględną skuteczność żelków Magmisie. W reklamie padają stwierdzenia, że dzieci, które je stosują lepiej radzą sobie ze stresem i potrafią się skoncentrować. Tymczasem przyczyny mogą być różne, tak jak sposoby eliminacji.
Jakby tego było mało, w reklamie Magmisiów pojawia się postać pedagoga szkolnego, oczywiście zachwalającego produkt, co ma uwiarygadniać zalety żelków. Jak jednak wskazuje Urząd, pedagog nie ma kompetencji do oceny właściwości suplementu diety.
Akcja UOKiK skończy się prawdopodobnie kolejną karą dla autorów nieuczciwej reklamy, a trzeba przyznać, że Urząd ostatnio się nie patyczkuje – kary sięgają dziesiątek milionów złotych, co dla każdej firmy jest bolesnym ciosem. Nie tylko Magmisie wzbudzają wątpliwości UOKiK, również inni producenci są na celowniku urzędników:
- Logihub – GreenMagma
- Aflofarm Farmacja Polska – RenoPuren Zatoki Hot oraz RenoPuren Zatoki Junior
- Walmark – Pneumolan, Pneumolan Plus
- Olimp Laboratories – Chela Mag B6
Jak widać, mimo licznych zabiegów ze strony rozmaitych instytucji, wciąż jesteśmy bombardowani reklamami zachęcającymi nas do zakupu kolejnych suplementów diety o niemal magicznych właściwościach, choć realna skuteczność preparatów jest niewielka i zazwyczaj uzależniona od dodatkowego działania ze strony konsumentów (np. stosowania diety czy ćwiczeń).
Skoro nie po dobroci, to może bolesne kary finansowe powstrzymają producentów suplementów diety przez kłamliwymi reklamami?