Abonament RTV można wrzucić w koszty uzyskania przychodu

Firma Podatki Dołącz do dyskusji
Abonament RTV można wrzucić w koszty uzyskania przychodu

Abonament RTV nie stanowi może ogromnego obciążenia dla budżetu domowego, ale Polacy i tak nie chcą go płacić. Powodów jest całkiem sporo. Co jednak z przedsiębiorcami? W ich przypadku sprawy mają się dużo lepiej. W zasadzie nie ma powodu, by się uchylać od jego zapłaty. Można w końcu bez przeszkód wrzucić zapłacony abonament RTV w koszty uzyskania przychodu.

Teoretycznie przedsiębiorcy nie korzystają z jednej bardzo ważnej ulgi dostępnej osobom fizycznym

Nie bez powodu lubię określać abonament RTV mianem „podatku od posiadania radia lub telewizora”. W praktyce jest to typowy podatek majątkowy. Przekazywanie pieniędzy z tej daniny KRRiT zamiast do budżetu państwa ma znaczenie jedynie z punktu widzenia definicji legalnej z ordynacji podatkowej, którą lubią zasłaniać się politycy. Jest to też podatek na swój sposób unikalny, bo Polacy skutecznie uchylają się od jego płacenia. Odprowadza go ok. 26,7 proc. zobowiązanych. Nie wiadomo, ilu przedsiębiorców znajduje się w tym gronie. Pewnym jest to, że firmowe radio i telewizor również podlegają abonamentowi RTV.

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że przedsiębiorcy są w nieco gorszej sytuacji od osób fizycznych. Rzeczywiście, ustawa o opłatach abonamentowych zawiera przepis, który różnicuje sytuację tych dwóch grup. Mam na myśli art. 2 ust. 5.

Niezależnie od liczby odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych używanych przez:
1) osoby fizyczne w tym samym gospodarstwie domowym lub w samochodzie stanowiącym ich własność,
2) podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, sanatoria, żłobki, publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty, publiczne i niepubliczne uczelnie, a także domy pomocy społecznej – w tym samym budynku, zespole budynków lub w samochodach będących w używaniu tych instytucji
– uiszcza się tylko jedną z opłat, o której mowa w art. 3 ust. 1.

W przypadku urządzeń wykorzystywanych w firmie musimy odprowadzać abonament RTV od każdej posiadanej sztuki. Domowe radia i telewizory liczone są razem. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że tak skonstruowany obowiązek może zauważalnie wywindować koszty ponoszone przez firmę. Warto bowiem przypomnieć, że daniną objęte są także na przykład radia samochodowe. Postawiłbym tezę, że w niektórych przypadkach abonament RTV może być bardziej dotkliwy dla przedsiębiorcy niż jego składka zdrowotna.

Ile dokładnie zapłacimy? Stawki na 2025 r. wynoszą 327,60 zł za odbiornik telewizyjny i 104,40 zł za radiowy. Przy czym zapłacenie podatku za cały rok z góry może nieco obniżyć te kwoty do odpowiednio 294,90 zł oraz 94,00 zł.

Nie trzeba większego wysiłku, by skutecznie wrzucić abonament RTV w koszty uzyskania przychodu

Wyobraźmy sobie, że w naszej firmie mamy całkiem sporo urządzeń. Możemy na przykład dysponować pokaźną flotą samochodów z których każdy jest wyposażony w radio. Mamy także w firmie telewizor w pomieszczeniu socjalnych i kilka odbiorników radiowych. Czy możemy coś z tym zrobić? Jak najbardziej. Możemy zaliczyć firmowy abonament RTV w koszty uzyskania przychodu.

W tym przypadku stosujemy dokładnie takie same zasady, co w przypadku innych potencjalnych kosztów. Musimy najpierw sprawdzić, czy abonament RTV został wskazany przez ustawodawcę w art. 21 ustawy o podatku PIT albo w analogicznym art. 16 ustawy o CIT. To właśnie w tych przepisach znajdują się wyłączenia od kosztów uzyskania przychodów. Tej konkretnej daniny tam nie znajdziemy. Nie musimy się nawet odwoływać do wspomnianej już definicji podatku z ordynacji podatkowej. Ustawodawca postanowił w końcu wyliczać po kolei wszystkie te wyłączenia, a więc wskazywać na konkretne wykluczone daniny.

Wiemy już, że formalnie rzecz biorąc możemy wrzucić abonament RTV w koszty. Następnym krokiem będzie spełnienie ogólnej zasady wskazanej w art. 22 ustawy o PIT oraz art. 15 ustawy o CIT.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Powinniśmy więc być w stanie powiązać posiadanie firmowego radia lub telewizora z istotą naszej działalności gospodarczej. Być może radio jest nam potrzebne do umilania czasu klientom, być może chodzi o to, by pracownicy słuchający muzyki nie popadali w znudzenie i pracowali wydajniej. Może być też tak, że po prostu z jakiegoś powodu musimy mieć dostęp do kanałów radiowych i telewizyjnych. Co ze sprzedażą odbiorników radiowych albo telewizyjnych? Akurat one nie podlegają abonamentowi, o ile sprzedaż takich urządzeń należy do przedmiotu naszej działalności gospodarczej.

Ostatnie wymaganie jest bardzo proste do spełnienia. Musimy po prostu faktycznie zapłacić daninę, by móc odliczyć abonament RTV od podatku dochodowego. To szczególnie istotne, jeśli zdecydowaliśmy się na miesięczny model rozliczania z Pocztą Polską, albo gdy narobiły się nam jakieś zaległości.

Skoro zaś abonament RTV stanowi koszt uzyskania przychodu, to okazuje się on czymś obojętnym z punktu widzenia wielu przedsiębiorstw. Warto jednak pamiętać, że takiej możliwości nie mają ryczałtowcy.