Nadciąga Black Friday, a Amazon dobrze wyczuł moment, by skasować kilkaset tysięcy pozytywnych opinii o produktach będących jedynie nachalnym marketingiem szeptanym i to na dodatek ordynarnie motywowanym przez sprzedawców na oczach administracji.

Pracownicy firmy Amazon przeanalizowali prawie 65 milionów opinii wystawionych 32 060 produktów. Chodziło o sprawdzenie doniesień dotyczących nieuczciwego procederu zachęcania do pisania pozytywnych opinii w zamian za obietnicę zniżki na zakupy lub wręcz darmowych produktów od sprzedawcy. Wszystko dzieje się przed słynnym Black Friday, czyli megawyprzedażą, która obejmuje obecnie praktycznie cały Świat.

Amazon wycina opinie – i słusznie

Opinie pisane pod wpływem zachęty, którą może być zniżka na zakupy, a czasem darmowy produkt, wpływa na podwyższenie oceny danego produktu, a także sprzedawcy. Dzięki takim praktykom łatwiej pozyskać kolejnych klientów, bo Ci patrzą nie tylko na ocenę, a ta przez takie działania bywa wysoka, ale też na ilość opinii, bo to świadczy o ilości korzystających z oferty danego sprzedawcy.

Takie działania są nieuczciwe i szkodzą interesom uczciwych przedsiębiorców, dlatego też kładły się cieniem na całej platformie sprzedażowej Amazonu. Nadszarpnięty wizerunek Amazon naprawia, kasując takie opinie i oceny, które były wystawiane przez zachęcanych do entuzjastycznych wpisów klientów. Kasowanie jest szybkie i bezpowrotne. Ma to poprawić wizerunek firmy.

Po sprawdzeniu podanej wcześniej ogromnej liczby wpisów usunięto ponad 500 000, z których ponad 70 proc. było pisanych pod wpływem zachęt. Po wprowadzeniu czystki w życie znacznie spadła liczba opinii inspirowanych zachętami. Firma twierdzi, że nie udało się wychwycić wszystkich inspirowanych opinii, a cała akcja, pomimo rozmachu, zapewne nie powstrzyma sprzedawców przed zachęcaniem do pisania pochlebnych opinii o produktach i przedsiębiorcy.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Akcja Amazonu przyniosła wymierne efekty. Zapewne było to niezwykle ważne, ze względów wizerunkowych. Zbliża się Black Friday, podczas którego ludzie wydają znacznie więcej pieniędzy niż w ciągu całego miesiąca. Najprawdopodobniej opinie, które nie są motywowane zniżkami, odpowiednio podziałają na klientów, a Ci zdecydują się wydać swoje pieniądze nie tylko w sklepach, na chińskich aukcjach, ale też na platformie Amazonu.