- Home -
- Zakupy -
- RZEŹ. Amazon wyciął kilkaset tysięcy pozytywnych opinii, które sprzedawcy wystawiali sami sobie
Nadciąga Black Friday, a Amazon dobrze wyczuł moment, by skasować kilkaset tysięcy pozytywnych opinii o produktach będących jedynie nachalnym marketingiem szeptanym i to na dodatek ordynarnie motywowanym przez sprzedawców na oczach administracji.

Pracownicy firmy Amazon przeanalizowali prawie 65 milionów opinii wystawionych 32 060 produktów. Chodziło o sprawdzenie doniesień dotyczących nieuczciwego procederu zachęcania do pisania pozytywnych opinii w zamian za obietnicę zniżki na zakupy lub wręcz darmowych produktów od sprzedawcy. Wszystko dzieje się przed słynnym Black Friday, czyli megawyprzedażą, która obejmuje obecnie praktycznie cały Świat.
Amazon wycina opinie - i słusznie
Opinie pisane pod wpływem zachęty, którą może być zniżka na zakupy, a czasem darmowy produkt, wpływa na podwyższenie oceny danego produktu, a także sprzedawcy. Dzięki takim praktykom łatwiej pozyskać kolejnych klientów, bo Ci patrzą nie tylko na ocenę, a ta przez takie działania bywa wysoka, ale też na ilość opinii, bo to świadczy o ilości korzystających z oferty danego sprzedawcy.
Takie działania są nieuczciwe i szkodzą interesom uczciwych przedsiębiorców, dlatego też kładły się cieniem na całej platformie sprzedażowej Amazonu. Nadszarpnięty wizerunek Amazon naprawia, kasując takie opinie i oceny, które były wystawiane przez zachęcanych do entuzjastycznych wpisów klientów. Kasowanie jest szybkie i bezpowrotne. Ma to poprawić wizerunek firmy.
Po sprawdzeniu podanej wcześniej ogromnej liczby wpisów usunięto ponad 500 000, z których ponad 70 proc. było pisanych pod wpływem zachęt. Po wprowadzeniu czystki w życie znacznie spadła liczba opinii inspirowanych zachętami. Firma twierdzi, że nie udało się wychwycić wszystkich inspirowanych opinii, a cała akcja, pomimo rozmachu, zapewne nie powstrzyma sprzedawców przed zachęcaniem do pisania pochlebnych opinii o produktach i przedsiębiorcy.
Akcja Amazonu przyniosła wymierne efekty. Zapewne było to niezwykle ważne, ze względów wizerunkowych. Zbliża się Black Friday, podczas którego ludzie wydają znacznie więcej pieniędzy niż w ciągu całego miesiąca. Najprawdopodobniej opinie, które nie są motywowane zniżkami, odpowiednio podziałają na klientów, a Ci zdecydują się wydać swoje pieniądze nie tylko w sklepach, na chińskich aukcjach, ale też na platformie Amazonu.
zobacz więcej:
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński