Z badania „Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2023” przeprowadzonego przez pracownię Satisface na zlecenie Autopay wynika, że Polacy są podzieleni co do wpływu samochodów spalinowych na jakość powietrza. Wielu trudno dostrzec bezpośredni związek między korzystaniem z aut spalinowych a jakością tego, czym oddychamy.
Auta spalinowe a czyste powietrze – Polacy są podzieleni
42 proc. badanych (w poprzednim roku 46 proc.) uważa, że samochody spalinowe mają zły wpływ na czystość powietrza. Co trzeci respondent się z tym nie zgadza, i co ciekawe, mimo nagłaśniania zalet wynikających z korzystania z „elektryków” odsetek sceptyków e-mobility rośnie.
To kobiety częściej dostrzegają negatywny wpływ aut spalinowych na środowisko. Z badania wynika, że blisko połowa kobiet widzi związek między samochodami spalinowymi a zanieczyszczeniem powietrza i twierdzi, że ten wpływ jest znaczny. Z paniami zgadza się w tym względzie tylko 37 proc. mężczyzn.
Alternatywne środki transportu: wygrywa rower
Gdyby komunikacja zbiorowa była bardziej dostępna i tańsza, prawie połowa badanych rozważyłaby przesiadkę z auta np. do autobusu. Blisko 30 proc. respondentów zadeklarowało, że nie rozważa rezygnacji z własnego samochodu na rzecz komunikacji zbiorowej.
Co więcej, mimo że nie wszystkim ekologia równie mocno leży na sercu, wielu Polaków poszukuje alternatywnych środków transportu. Autorzy badania podkreślili, że wśród tych osób króluje rower. Niemal co drugi respondent korzysta z tego środka transportu. Rowerem najczęściej jeżdżą mężczyźni, osoby młodsze i mieszkańcy wsi. Z kolei w większych miastach i zwłaszcza wśród kobiet popularniejsza jest komunikacja miejska.
Elektromobilność wciąż budzi kontrowersje
Mimo globalnych trendów i nacisków ze strony Unii Europejskiej na elektryfikację transportu, wielu Polaków jest sceptycznie nastawionych do samochodów elektrycznych. Tylko 8 proc. respondentów uważa, że elektryfikacja jest krokiem w stronę większej dbałości o środowisko i uzdrowienia sytuacji ekologicznej na świecie. Dodatkowo większość uważa, że samochody elektryczne są obecnie za drogie.
Jak wynika z Licznika Elektromobilności, na koniec sierpnia 2023 roku w Polsce były zarejestrowane 48 533 osobowe i użytkowe samochody całkowicie elektryczne (po polskich drogach jeździło łącznie 84 947 samochodów osobowych z napędem elektrycznym). Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5010 sztuk, a flota elektrycznych motorowerów i motocykli 18 506. Pod koniec sierpnia br. w Polsce działały 3003 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. To 6006 punktów. Niewystarczająca infrastruktura ładowania może nie tylko zahamować popyt na e-samochody, ale nawet spowodować krok wstecz w kontekście unijnych celów ekologicznych.