- Home -
- Zakupy -
- Nie chcecie jeść lub pić na dworcach i stacjach benzynowych - dowodzi nowy raport UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował, jak co roku, zestaw najważniejszych informacji i pułapek, w jakie wpaść mogą turyści. W tym wypadku na tapet wzięto bary na dworcach, stacjach benzynowych i w sklepach.

Bary na dworcach — raport UOKiK
Według raportu z kontroli Inspekcji Handlowej, wykonanej na zlecenie UOKiK, aż w 87 proc. barów i restauracji na dworcach, stacjach benzynowych, sklepach i tym podobnych — wykryto nieprawidłowości.
Badanie wchodzi w skład dużo większej akcji, którą w poniższy sposób opisuje Marek Niechciała, Prezes UOKiK
Co roku od 2010 r. UOKiK wspólnie z różnymi instytucjami przypomina, o czym warto pamiętać podczas letnich wyjazdów. Tym razem do akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” zaprosiliśmy Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej oraz Europejskie Centrum Konsumenckie. Wspólnie chcemy zwrócić uwagę na to, gdzie jadamy i mieszkamy podczas wakacji, czyli na gastronomię i hotele.
Nieprawidłowości
W skład wykrytych nieprawidłowości wchodzi szereg zagadnień. Jednym z nich jest zamiana składników. Bardzo często zdarzało się, że — przykładowo — w kotletach z jagnięciny znajdowało się wszystko inne, oprócz (rzecz jasna) jagnięciny. Zdarzało się również, że dorsz został zastąpiony mintajem, a oscypek z oscypkiem za wiele wspólnego nie miał.
Kolejnym problemem okazało się wydawanie za małych porcji. W wypadku jednego baru niedowaga dwóch porcji smażonej soli (podeszwicy) niedowaga wynosiła aż 140 gramów. Zdarzało się też, że ważono ryby razem z tackami, oczywiście bez wytarowania.
Kontrolerzy wykryli również nagminne wprowadzanie klientów w błąd. Objawiało się ono np. zamieszczeniem na opakowaniu stwierdzenia „Babcine Receptury”, a w składzie znajdowały się składniki dalekie od babcinych (błonnik grochowy, sztuczne aromaty).
Wierzchołek góry lodowej
Oprócz powyższych nieprawidłowości kontrolerzy stwierdzili również takie uchybienia, jak
- brak wykazu składników oraz informacji o alergenach,
- przeterminowane produkty
- nieprawidłowe przechowywanie żywności
- naganne warunki sanitarne
- niepełne informacje o cenach.
W wyniku kontroli nałożono 93 kary na łączną kwotę 101 000 złotych. Sprzedawcy dostali 53 mandaty karne na łączną kwotę 11 tysięcy złotych, a także skierowano 10 wniosków o ukaranie, a także zawiadomienia o popełnieniu przestępstw oszustw.
Pełną informację o przeprowadzonych kontrolach można uzyskać na stronie UOKiK.
zobacz więcej:
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński