Jeszcze łatwiej będzie można stracić prawo jazdy. UE chce nowych regulacji

Moto Dołącz do dyskusji
Jeszcze łatwiej będzie można stracić prawo jazdy. UE chce nowych regulacji

Obecnie prawo jazdy można tymczasowo stracić m.in. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h. Jeśli jednak unijne plany dojdą do skutku, będzie znacznie łatwiej o stratę prawa jazdy. UE planuje też zresztą więcej zmian.

Będzie łatwiej stracić prawo jazdy. UE szykuje nowe prawo

O „Wizji Zero” Unii Europejskiej wciąż mówi się bardzo mało. W jej ramach UE chce wprowadzić rozwiązania prawne, które mają wyeliminować ofiary śmiertelne na drogach i ograniczyć liczbę poważnie rannych do 2050 r. Co ciekawe, odpowiednia rezolucja została przyjęta przez Parlament Europejski już w 2021 r.; nadal jednak trwają prace nad konkretnymi rozwiązaniami prawnymi.

Jak informuje „Fakt”, jednym z nich ma być utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości. W Polsce takie rozwiązanie już obowiązuje; kierowca, którzy przekroczy prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym, straci prawo jazdy na trzy miesiące. Unijne prawo ma być jednak bardziej rygorystyczne; kierowcy mieliby tracić prawo jazdy już po przekroczeniu prędkości o 30 km/h. Takie same regulacje miałyby obowiązywać we wszystkich krajach UE; tym samym jeśli polski kierowca przekroczyłby prędkość np. podczas jazdy w Niemczech czy Hiszpanii, konsekwencje byłyby takie same.

Planowanych zmian jest jednak więcej. Funkcjonariusze w każdym kraju Unii mogliby zyskać wgląd do systemu punktów karnych kierowcy. Przede wszystkim jednak chodzi o to, by kary nakładane na kierowców – na przykład w postaci wspomnianej wcześniej tymczasowej straty prawa jazdy – obowiązywały na terenie całej UE. Jeśli zatem kierowca miałby orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów, to obowiązywałby on na terenie całej wspólnoty, a nie tylko danego kraju.

Obowiązkowe badania co 15 lat

Oprócz tego UE chce wprowadzić jeszcze inne zmiany – na przykład dotyczące obowiązkowych badań. Jeśli nowe regulacje weszłyby w życie, kierowcy musieliby obligatoryjnie przechodzić badania sprawdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów raz na 15 lat.

Jeszcze wcześniej UE rozważała również wprowadzenie jedynie 5-letnich praw jazdy dla osób, które ukończyły 70. rok życia. Seniorzy musieliby znacznie częściej, bo właśnie co 5 lat, przechodzić badania kontrolne. Jeśli wyniki byłyby pozytywne, prawo jazdy byłoby wydłużane na kolejne 5 lat.

O ile wspomniane wyżej rozwiązania wydają się być dobrym krokiem na drodze do ograniczenia wypadków na drogach UE, o tyle raczej nikt nie ma wątpliwości, że są one również niewystarczające do zrealizowania „Wizji Zero”. Pytanie zatem, na jakie jeszcze regulacje zdecyduje się Unia – i jak szybko odpowiednie zmiany mogłyby zostać wdrożone.