Obecnie prawo jazdy można tymczasowo stracić m.in. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h. Jeśli jednak unijne plany dojdą do skutku, będzie znacznie łatwiej o stratę prawa jazdy. UE planuje też zresztą więcej zmian.

Będzie łatwiej stracić prawo jazdy. UE szykuje nowe prawo
O "Wizji Zero" Unii Europejskiej wciąż mówi się bardzo mało. W jej ramach UE chce wprowadzić rozwiązania prawne, które mają wyeliminować ofiary śmiertelne na drogach i ograniczyć liczbę poważnie rannych do 2050 r. Co ciekawe, odpowiednia rezolucja została przyjęta przez Parlament Europejski już w 2021 r.; nadal jednak trwają prace nad konkretnymi rozwiązaniami prawnymi.
Jak informuje "Fakt", jednym z nich ma być utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości. W Polsce takie rozwiązanie już obowiązuje; kierowca, którzy przekroczy prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym, straci prawo jazdy na trzy miesiące. Unijne prawo ma być jednak bardziej rygorystyczne; kierowcy mieliby tracić prawo jazdy już po przekroczeniu prędkości o 30 km/h. Takie same regulacje miałyby obowiązywać we wszystkich krajach UE; tym samym jeśli polski kierowca przekroczyłby prędkość np. podczas jazdy w Niemczech czy Hiszpanii, konsekwencje byłyby takie same.
Planowanych zmian jest jednak więcej. Funkcjonariusze w każdym kraju Unii mogliby zyskać wgląd do systemu punktów karnych kierowcy. Przede wszystkim jednak chodzi o to, by kary nakładane na kierowców - na przykład w postaci wspomnianej wcześniej tymczasowej straty prawa jazdy - obowiązywały na terenie całej UE. Jeśli zatem kierowca miałby orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów, to obowiązywałby on na terenie całej wspólnoty, a nie tylko danego kraju.
Obowiązkowe badania co 15 lat
Oprócz tego UE chce wprowadzić jeszcze inne zmiany - na przykład dotyczące obowiązkowych badań. Jeśli nowe regulacje weszłyby w życie, kierowcy musieliby obligatoryjnie przechodzić badania sprawdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów raz na 15 lat.
Jeszcze wcześniej UE rozważała również wprowadzenie jedynie 5-letnich praw jazdy dla osób, które ukończyły 70. rok życia. Seniorzy musieliby znacznie częściej, bo właśnie co 5 lat, przechodzić badania kontrolne. Jeśli wyniki byłyby pozytywne, prawo jazdy byłoby wydłużane na kolejne 5 lat.
O ile wspomniane wyżej rozwiązania wydają się być dobrym krokiem na drodze do ograniczenia wypadków na drogach UE, o tyle raczej nikt nie ma wątpliwości, że są one również niewystarczające do zrealizowania "Wizji Zero". Pytanie zatem, na jakie jeszcze regulacje zdecyduje się Unia - i jak szybko odpowiednie zmiany mogłyby zostać wdrożone.
zobacz więcej:
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski