- Home -
- ecommerce -
- To będzie pierwsze takie Black Friday w polskiej historii. Ale konsumenci i tak muszą mieć się na baczności
Za równo miesiąc rozpocznie się Black Friday, czyli coroczne święto ogromnych promocji i wyprzedaży. Teoretycznie w tym roku konsumenci są chronieni dyrektywą Omnibus przed nieuczciwymi sprzedawcami, którzy podnoszą ceny na tydzień-dwa przed Black Friday, a następnie ogłaszają promocję. Sęk w tym, że ta ochrona jest tylko częściowa, co oznacza, że konsumenci i tak powinni uważać.

Black Friday rozpocznie się 24 listopada. W tym roku już z dyrektywą Omnibus
To z pewnością będzie wyjątkowe Black Friday – i tym razem wcale nie chodzi o to, ile konsumenci będą mogli zaoszczędzić dzięki zakupom produktów w mocno obniżonych cenach. Będzie to bowiem pierwsze Black Friday od momentu wdrożenia w Polsce unijnej dyrektywy Omnibus; w naszym kraju zaczęła ona obowiązywać od stycznia 2023 r.
Dyrektywa ma na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców; mowa m.in. o fałszywych promocjach, które polegają na krótkotrwałym podniesieniu ceny jakiegoś produktu, by następnie – w ramach „promocji” – opuścić ją ponownie do poprzedniego poziomu. Wielu konsumentów nie było w stanie wychwycić takich praktyk, co kończyło się tym, że kupowali produkt „w promocji”, nie zdając sobie sprawy z tego, że de facto dokonali zakupu po standardowej cenie.
Takie praktyki były często stosowane przez nieuczciwych przedsiębiorców zwłaszcza w ramach Black Friday; wiele osób czeka właśnie na ten dzień, by kupić potrzebne im produkty i usługi w niższych niż zwykle cenach. Spora grupa przedsiębiorców wykorzystywała to, podnosząc znacząco ceny produktów na 2-3 tygodnie przed Black Friday; niejednokrotnie zdarzało się zresztą, że promocyjne ceny były wyższe od tych sprzed niedawnej podwyżki.
W tym roku takie praktyki – przynajmniej w teorii – nie powinny mieć miejsca. Sprzedający mają obowiązek informowania przy cenie promocyjnej o najniższej cenie danego produktu obowiązującej w okresie 30 dni przed startem promocji. Teoretycznie zatem konsumenci powinni móc łatwo zauważyć, czy sprzedający specjalnie podniósł ceny, by z okazji Black Friday „spektakularnie” je obniżyć.
Problem polega jednak na tym, że równie dobrze sprzedający mogli mocniej podwyższyć ceny np. 32 dni przed Black Friday – w takiej sytuacji kupujący nie będzie mieć pojęcia, czy jest oszukiwany przez sprzedawcę, czy też nie.
Po Black Friday czeka nas jeszcze Cyber Monday
Warto jednocześnie pamiętać, że już od dłuższego czasu okres promocyjnych cen nie ogranicza się do samego Black Friday (czy nawet weekendu, który po nim następuje). Promocje organizowane są także podczas Cyber Monday, czyli w poniedziałek po Black Friday. W tym roku wypada on 27 listopada.
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski
28.06.2025 12:08, Rafał Chabasiński
28.06.2025 10:25, Katarzyna Zuba
28.06.2025 8:17, Mariusz Lewandowski
28.06.2025 8:05, Aleksandra Smusz
28.06.2025 7:15, Aleksandra Smusz
28.06.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
27.06.2025 20:30, Justyna Bieniek
27.06.2025 19:25, Rafał Chabasiński
27.06.2025 14:58, Mariusz Lewandowski
27.06.2025 12:45, Edyta Wara-Wąsowska
27.06.2025 12:15, Mateusz Krakowski
27.06.2025 11:22, Mateusz Krakowski
27.06.2025 10:28, Joanna Świba