Dzisiaj Black Friday, czyli największe święto zakupowe w roku. W promocjach biorą udział niemalże wszystkie sklepy i serwisy internetowe. Przypominamy Wam o obowiązujących regulacjach, tak abyście spokojniej podeszli do zakupów i nie zastanawiali się dwa razy, czy zakupiony towar będzie można zwrócić.
Już dzisiaj największe święto konsumpcjonizmu, czyli Black Friday. Warto pamiętać, że kupując towar, zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i za pośrednictwem Internetu w świetle prawa zawieramy umowę. W ramach tego stosunku prawnego występujemy w roli konsumenta, natomiast jego drugą stroną jest podmiot profesjonalny. Oznacza, to że nasza pozycja jest z natury słabsza. W tym właśnie celu – wyrównania stosunków pomiędzy stronami umowy – opracowane zostały prawa konsumenta.
Black Friday a zwrot towaru – pamiętajmy o przysługujących nam prawach konsumenta
Będąc w zakupowym szale możemy łatwo zapomnieć o przysługujących nam z mocy prawa uprawnieniach. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć Wam o najistotniejszych z nich.
- Prawo do rękojmi – to podstawowe prawo konsumenta, które nie jest „wygaszone” w trakcie trwania jakichkolwiek wyprzedaży czy promocji. Oznacza, że sklep nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi. Pamiętajmy jednak o jednym jedynym wyjątku, który może stanowić dla sprzedawcy powód do ustalenia atrakcyjnej ceny. Jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której zostaliśmy poinformowani/wiedzieliśmy przed zakupem towaru, wówczas nie możemy reklamować towaru powołując się na prawo do rękojmi.
- Zwrot w sklepie stacjonarnym – to kwestia, która wzbudza najwięcej kontrowersji. W głównej mierze dlatego, że zwrot towaru – bez wskazania jego wady – uzależniony jest od dobrej woli sprzedawcy. Sprzedawca w regulaminie sklepu stacjonarnego samodzielnie określa procedury zwrotu. Oznacza to, że nie jest zobowiązany do przyjęcia towaru, w przypadku gdy zmieniliśmy co do niego zdanie.
- Zwrot w sklepie internetowym – kwestia zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym wygląda zgoła inaczej. Jako konsumenci nie mamy jakiejkolwiek możliwości „zapoznania” się z towarem. Nie możemy go dotknąć, zmierzyć, założyć etc. Właśnie z uwagi ograniczone możliwości organoleptycznego poznania towaru ustawodawca przewidział specjalny termin. Tym samym, jako konsumenci posiadamy ustawowe prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni. W wielu sklepach internetowych ten termin został wydłużony, lecz 14 dni to ustawowe minimum. Przy okazji zwrotu z zachowaniem przedmiotowego terminu nie jesteśmy zobowiązani, aby wykazać przyczynę zwrotu.
Black Friday z pomocą Bezprawnika
Trwający dziś Black Friday (który w niektórych sklepach rozpoczął się już kilka dni temu) obfituje w różne promocje. Wiele promocji jest niewartych uwagi, z racji tego, że część sprzedawców sztucznie podnosiło ceny w ostatnich dniach, aby łaskawie udzielić dzisiaj 10% rabatu.
Jest jednak również kilka ciekawych propozycji, a dziś będziemy na bieżąco śledzić takie, które mogą szczególnie przypaść do gustu czytelnikom Bezprawnika. Wszystkie przez nas wybrane okazje znajdziecie tu.