Absurdy kwarantanny – pakiety no limit wcale takie nie są. Virgin Mobile zablokował użytkownika, bo za długo rozmawiał przez telefon

Codzienne Gorące tematy Technologie dołącz do dyskusji (199) 04.04.2020
Absurdy kwarantanny – pakiety no limit wcale takie nie są. Virgin Mobile zablokował użytkownika, bo za długo rozmawiał przez telefon

Paweł Mering

Pakiety no limit, które oferowane są przez chyba wszystkich operatorów telefonii komórkowej, zarówno tych „dużych”, jak i wirtualnych, wcale takie nie są. Virgin Mobile zablokował numer pewnemu użytkownikowi, co – uwaga – jest całkowicie zgodne z regulaminem.

Blokada numeru Virgin Mobile

Jak opisuje Bankier.pl, korzystanie z telefonu komórkowego w czasie kwarantanny nie zawsze okazuje się być dobrym pomysłem. Okazuje się, że zbyt długie rozmowy – w pakiecie no limit – mogą skutkować blokadą numeru, a co za tym idzie, wyłączeniem możliwości wykonywania połączeń telefonicznych.

Syn autora źródłowego artykułu grał z kolegami w Fortnite, a do komunikacji głosowej wykorzystał telefon, organizując grupową, wspólną rozmowę. Jako że miał pakiet tzw. no limit, to teoretycznie mógł przecież rozmawiać do woli. Niestety, operator Virgin Mobile udowadnia, że no limit też ma swój limit.

Operator, informując o przyczynie zastosowania blokady, odpowiedział, że:

Numer został zablokowany ze względu na generowanie dużego obciążenia sieci. Nasz system zakwalifikował je jako wykraczające ponad regulaminowe przekazywanie informacji między abonentami. Blokada jest zgodna z zapisem w §9 pkt 1e oraz 1 i Regulaminu świadczenia Usług Telekomunikacyjnych przez Virgin Mobile Polska Oferta na Kartę ważny od 2017-01-10. Abonent zobowiązuje się do niewykorzystywania Kart SIM/USIM bez zgody Virgin Mobile do rozwiązań typu call center oraz niegenerowania sztucznego ruchu niesłużącego wymianie informacji.

Skandal?

No niby tak, ale nie do końca

Wszyscy operatorzy stosują pewne wyłączenia co do pakietów no limit, nawet mój ukochany Mobile Vikings. Jest to zrozumiałe, bowiem z reguły chodzi o to, by umożliwić użytkownikom rozmowy bez limitu, zabezpieczając się – typową dla ułańskiej fantazji – działalnością oczywiście sprzeczną ze zdrowym rozsądkiem i celami, dla których takie oferty w ogóle istnieją.

Virgin Mobile idzie jednak o krok – i to nie wiem w którą stronę. Operator uznał na podstawie analizy ruchu, że badane urządzenie wykorzystywane jest jako callcenter, co samo w sobie jest raczej zupełnie nietrafioną oceną sytuacji. Regulaminy operatorów zawierają również (tak samo brzmiące u każdego z nich) zapisy o m.in. zakazie generowania ruchu niesłużącego wymianie informacji.

Co trzeba zaznaczyć, pakiety no limit nie mają de facto limitu co do długości, a nawet częstotliwości wykonywanych połączeń. Operator może jednak kwalifikować niestandardowe zachowania użytkowników jako niepożądane i sprzeczne z regulaminem i w ten sposób blokować możliwość wykonywania połączeń.