Pomimo tego, że inflacja nie jest już tak bardzo odczuwalna, jak to miało miejsce kilka lat temu, ceny produktów i usług wciąż rosną. Jednak z badań wynika, że Polacy nie chcą już wdrażać tak daleko idących oszczędności, do których byli skłonni jeszcze niedawno. Coroczny raport Związków Banków Polskich pokazuje, że w porównaniu z poprzednim rokiem jesteśmy mniej skłonni do oszczędzania np. na prezentach.
Polacy już nie chcą oszczędzać pieniędzy na święta. Zmiana w nastrojach konsumenckich jest wyraźna
Coroczny raport ZBP pt. „Świąteczny Portfel Polaków” pokazuje nam bardzo dużą zmianę w świątecznych nastrojach konsumentów – zaledwie 52% respondentów deklaruje, że w tym roku będzie cięło świąteczne wydatki. Dla porównania w 2023 roku aż 65 proc. badanych było pewnych, że będzie w znacznym stopniu oszczędzało pieniądze. Co więcej, pomimo tego, że ceny produktów i usług w dalszym ciągu rosną, Polacy ciągle są skłonni do obdarowywania swoich bliskich prezentami.
W bieżącym roku przeznaczymy aż 681 zł na podarunki dla bliskich i znajomych, co oznacza wzrost o 20,5 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Polacy nie chcą ograniczać świątecznych wydatków. Celebrowanie świąt jest dla nas w dalszym ciągu ważne
Z badania wynika, że w dalszym ciągu chętnie zaciągamy kredyty konsumenckie, aby sfinansować część wydatków (w tym prezentów) na święta. Aż 48 proc. bankowców przewiduje wzrost zainteresowania kredytami konsumenckimi w okresie przedświątecznym. Mówi o tym dr Przemysław Barbrich, dyrektor Zespołu Komunikacji i PR Związku Banków Polskich:
W tym roku 19% osób wskazuje kredyty konsumenckie jako sposób na sfinansowanie zakupu prezentów świątecznych, podczas gdy w 2023 roku takiej odpowiedzi udzieliło tylko 6% badanych.
Związek Banków Polskich jednak ostrzega, że wzmożony szał zakupowy to okazja dla oszustów, aby wyłudzić nasze dane osobowe, a co za tym idzie – także pieniądze. Warto pamiętać, że to właśnie podczas przedświątecznego okresu wielu przestępców rozsyła do nas „atrakcyjne oferty” i „super okazje”. Dlatego zawsze warto korzystać ze sprawdzonych portali internetowych, a także dokładnie sprawdzać i weryfikować sprzedawcę przed dokonaniem u niego świątecznych zakupów.
Sklep internetowy musi (poza numerem telefonu i adresem) posiadać dane rejestracyjne, na przykład numery NIP i REGON. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z wiarygodnym i godnym zaufania sprzedawcą internetowym. Warto także strzec się wszelkich niesprawdzonych linków, które są rozsyłane do nas za pośrednictwem e-maili i SMS-ów.