Czy słuchanie muzyki – radia – jest jakkolwiek uregulowane w przepisach prawa pracy? Czy pracodawca może zabronić pracy w słuchawkach? Jeśli jest zgoda na radio to co z oglądaniem TV?
Radia i muzyki w pracy słuchają nie tylko kierowcy Ubera, tramwajarze i kurierzy. Radia włączone są niemalże w każdym urzędzie, a przynajmniej w tych, w których przyszło mi coś załatwić. Mimo, że jest to niezwykle powszechne zjawisko, to zarówno przepisy kodeksu pracy, jak i żadne rozporządzenia nie regulują tych kwestii.
Co nie jest zabronione jest dozwolone – słuchanie muzyki w pracy
Kwestia słuchania radia/muzyki nie została uregulowana przez ustawodawcę, natomiast normować może ją regulamin pracy wprowadzony przez pracodawcę. Pracodawca może zakazać słuchania muzyki za pośrednictwem radia z uwagi na fakt, iż może mieć to dekoncentrujący wpływ na pracę pozostałych pracowników. Pracodawca może bowiem oczekiwać, iż pracownicy wykonywać będą swoje obowiązki w ciszy. Zatem, samo słuchanie radia nie jest łamaniem obowiązków pracowniczych, chyba że regulamin pracy stanowi inaczej. Tym samym, wszystko zatem zależy od preferencji pracodawcy, który może zwyczajnie nie chcieć, aby w biurze leciała muzyka, jako że wpływa to na wizerunek firmy. Wpływ ten może być postrzegany różnie, w zależności od branży, w której działa dane przedsiębiorstwo, rodzaju klientów, a przede wszystkim doboru repertuaru. Ciężko wyobrazić sobie poważną firmę, w której z pomieszczeń biurowych wybrzmiewa np. chałturnicze disco-polo.
Należy przy tym pamiętać, że za korzystanie z odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe. Jednocześnie, zdaniem ustawodawcy każda osoba posiadająca odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny
w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika. Zatem pracodawca będzie zobowiązany do zapłaty opłaty abonamentu RTV za każde urządzenie posiadające funkcje radia.
Czy pracodawca musi płacić za muzykę odtwarzaną w biurze?
Teoretycznie jeśli muzyki z radia słuchają tylko pracownicy, to przedsiębiorca nie musi podpisywać umowy licencyjnej ze Związkiem Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS). Odtwarzana muzyka z radia nie przysparza pracodawcy korzyści finansowej. Natomiast, w przypadku firm, których działalność opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem, głośne puszczanie radia wiąże się z koniecznością odprowadzania opłaty na rzecz ZAiKS-u. Zatem o licencję ZAIKS-em powinni postarać się restauratorzy, właściciele siłowni, kawiarni czy salonów fryzjerskich. Ponadto, pracodawca powinien w tym wypadku pamiętać o opłaceniu abonamentu RTV.