
Radia i muzyki w pracy słuchają nie tylko kierowcy Ubera, tramwajarze i kurierzy. Radia włączone są niemalże w każdym urzędzie, a przynajmniej w tych, w których przyszło mi coś załatwić. Mimo, że jest to niezwykle powszechne zjawisko, to zarówno przepisy kodeksu pracy, jak i żadne rozporządzenia nie regulują tych kwestii.
Co nie jest zabronione jest dozwolone - słuchanie muzyki w pracy
Kwestia słuchania radia/muzyki nie została uregulowana przez ustawodawcę, natomiast normować może ją regulamin pracy wprowadzony przez pracodawcę. Pracodawca może zakazać słuchania muzyki za pośrednictwem radia z uwagi na fakt, iż może mieć to dekoncentrujący wpływ na pracę pozostałych pracowników. Pracodawca może bowiem oczekiwać, iż pracownicy wykonywać będą swoje obowiązki w ciszy. Zatem, samo słuchanie radia nie jest łamaniem obowiązków pracowniczych, chyba że regulamin pracy stanowi inaczej. Tym samym, wszystko zatem zależy od preferencji pracodawcy, który może zwyczajnie nie chcieć, aby w biurze leciała muzyka, jako że wpływa to na wizerunek firmy. Wpływ ten może być postrzegany różnie, w zależności od branży, w której działa dane przedsiębiorstwo, rodzaju klientów, a przede wszystkim doboru repertuaru. Ciężko wyobrazić sobie poważną firmę, w której z pomieszczeń biurowych wybrzmiewa np. chałturnicze disco-polo.
Należy przy tym pamiętać, że za korzystanie z odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe. Jednocześnie, zdaniem ustawodawcy każda osoba posiadająca odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny
w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika. Zatem pracodawca będzie zobowiązany do zapłaty opłaty abonamentu RTV za każde urządzenie posiadające funkcje radia.
Czy pracodawca musi płacić za muzykę odtwarzaną w biurze?
Teoretycznie jeśli muzyki z radia słuchają tylko pracownicy, to przedsiębiorca nie musi podpisywać umowy licencyjnej ze Związkiem Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS). Odtwarzana muzyka z radia nie przysparza pracodawcy korzyści finansowej. Natomiast, w przypadku firm, których działalność opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem, głośne puszczanie radia wiąże się z koniecznością odprowadzania opłaty na rzecz ZAiKS-u. Zatem o licencję ZAIKS-em powinni postarać się restauratorzy, właściciele siłowni, kawiarni czy salonów fryzjerskich. Ponadto, pracodawca powinien w tym wypadku pamiętać o opłaceniu abonamentu RTV.
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński