Do największych zalet sprzedaży internetowej należy możliwość prowadzenia biznesu bez wynajmowania lokalu. To z kolei oznacza mniejsze koszty rozpoczęcia działalności. Z czasem jednak, gdy klientów przybywa, przybywa też i zamówień. To natomiast może rodzić nie tylko konieczność wynajęcia powierzchni do magazynowania towaru, ale także stwarzać większe trudności związane z kontrolowaniem i wysyłką zamówień.
Sprzedaż produktów wiąże się z kilkoma problemami. O ile na początku wysyłka może wydawać się banalnie prosta, to z czasem pojawiają się kolejne trudności. Ilość produktów na stanie okazuje się niewystarczająca, więc trzeba zwiększyć zapasy w magazynie, by zachować płynność realizacji zamówień. Tym samym nie tylko trzeba więcej pieniędzy zainwestować w produkty (a wcale nie ma gwarancji, że wszystkie się sprzedadzą i ten koszt się zwróci), ale także wygospodarować miejsce do ich przechowywania. Znacznie wzrastają więc koszty całego biznesu, nie wspominając już o większej ilości czasu, który nagle trzeba poświęcać na pakowanie i wysyłanie towaru. I tutaj właśnie zastosowanie może znaleźć dropshipping.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping jest rozwiązaniem, które zakłada przerzucenie obowiązku magazynowania i wysyłki towaru na hurtownię. Sprzedawca jest wówczas jedynie pośrednikiem w transakcji. Tym samym nie musi składować towaru we własnym domu czy w specjalnie wynajętym magazynie i zajmować się jego wysyłką do klienta. Skupia się jedynie na wcześniejszych elementach procesu sprzedaży – przyciągnięciu klientów, zainteresowaniu ich swoja ofertą czy sprawieniu, by po raz kolejny chcieli skorzystać z usług sklepu. Jeśli natomiast klient złoży zamówienie, jego realizacją zajmie się hurtownia.
Dlaczego wiele sklepów internetowych wybiera dropshipping?
Dropshipping znajduje zastosowanie w niejednym sklepie internetowym ze względu na kilka zalet, jakie za sobą niesie. Przede wszystkim umożliwia początkującym przedsiębiorcom łatwiejsze wystartowanie z biznesem. Wiele osób obawia się , że zainwestuje pieniądze w towar, który potem nie będzie chciał się sprzedać. W przypadku dropshippingu nie ma jednak tego problemu – sprzedający płaci tylko za te produkty, które klienci zdecydowali się kupić.
Takie rozwiązanie zapewnia też dużą elastyczność i pozwala na dopracowanie oferty. Obserwując preferencje kupujących, właściciel sklepu internetowego może stwierdzić, na co jest zapotrzebowanie, a które produkty w ogóle nie cieszą się zainteresowaniem. Może pozwolić sobie także na testowanie nowych produktów bez ponoszenia ryzyka finansowego. I co równie ważne – dzięki dropshippingowi zyskuje możliwość oferowania naprawdę szerokiej gamy produktów i to nawet, gdy dopiero startuje ze swoim biznesem.
Dropshipping w sklepie internetowym pozwala też obniżyć koszty samej działalności. Tutaj nie potrzebne jest bowiem inwestowanie w przestrzeń magazynową, co ma szczególne znaczenie w przypadku produktów wielkogabarytowych. Właściciel sklepu internetowego nie musi też zajmować się całym procesem wysyłki towarów i własnym systemem logistycznym – o wszystkie te kwestie zatroszczy się hurtownia.
No i na koniec – czas. Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma dodatkowymi obowiązkami. Wypełnianie ich wszystkich na własną rękę może natomiast sprawić, że przedsiębiorca nie będzie mógł całkowicie skupić się na działaniach związanych z biznesem. Realizacja i wysyłka zamówień niewątpliwie natomiast może pochłaniać dużo czasu i energii. Przerzucenie tego ciężaru na hurtownię pozwala natomiast skoncentrować się na działaniach strategicznych i marketingowych. W ten sposób konwersja w sklepie internetowym może znaleźć się na wyższym poziomie, a właściciel sklepu ma szansę zyskać przewagę nad konkurencja.
Dropshipping w sklepie internetowym to nie tylko zalety
Oczywiście nie ma co udawać, że dropshipping jest rozwiązaniem idealnym. Gdyby tak było, korzystaliby z niego wszyscy. Przede wszystkim przy takim modelu realizacji zamówienia właściciel sklepu internetowego nie ma kontroli nad procesem wysyłki towaru. Może się więc zdarzyć, że hurtownia z jakiegoś powodu zrealizuje wysyłkę z opóźnieniem i wówczas to sprzedawca będzie odpowiadać na pytania czy pretensje klientów. Integracja z hurtownią zakłada też aktualizację stanów magazynowych kilka razy na dobę. Nietrudno więc o przypadek, gdy klient wybierze i zapłaci za towar, którego nie ma już w magazynie. To znów może rodzić pretensje do sprzedającego i wpływać na renomę sklepu.
A skoro już mowa o renomie, to nie można zapomnieć, że dropshipping w sklepie internetowym znacznie utrudnia budowanie świadomości marki. Skoro nad procesem wysyłki czuwa hurtownia, trudno tu o personalizację chociażby poprzez umieszczenie logo czy dołączenie krótkiego liściku do klienta.
Ważną kwestia są też zwroty i reklamacje w sklepie internetowym. Nie każda firma zaangażowana w dropshipping się nimi zajmuje, a to może rodzić duże problemy. Konsumentowi przy sprzedaży online przysługuje prawo zwrotu towaru w terminie 14 dni od zakupu i to bez podawania przyczyny. Można więc się spodziewać, że zwroty będą się pojawiać i to całkiem często. Jeśli więc przedsiębiorca nawiąże współpracę z hurtownią, która ciężar obsługi zwrotów i reklamacji przerzuca na niego, dropshipping nie będzie już wcale taki korzystny.
No i jeszcze jedna ważna sprawa – dużo osób dostrzega zalety dropshippingu, dlatego konkurencja jest spora. O ile więc taki biznes łatwo rozpocząć, to na rynku utrzymać się już trudniej. Problemem jest głównie ograniczona elastyczność cenowa – proponując zbyt wysoką stawkę, można łatwo przegrać z konkurencją. Z drugiej strony ustalanie jak najniższej marży spowoduje, że biznes przestanie być opłacalny.
Jak zarabiać na dropshippingu?
Większości powyższych problemów można jednak zaradzić. Faktycznie sprzedający nie ma zbyt dużego pola manewru, jeśli chodzi o wyróżnienie swojego produktu na etapie wysyłki. Może jednak zadbać o oryginalność, tworząc ciekawe i unikalne opisy produktów. Jeśli zaś chodzi o pozostałe wady dropshippingu, to wielu z nich można uniknąć, uważnie dobierając hurtownię do współpracy. Z tego powodu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na zasady reklamacji czy zwrotu towarów – niektóre hurtownie będą samodzielnie je realizować, inne wymagają natomiast, by klient zwracał towar na adres sklepu internetowego. Duże znaczenie ma także szybkość wysyłki. Warto więc przed zawarciem umowy sprawdzić, jak szybko dana hurtownia realizuje zamówienie i z usług jakich firm wysyłkowych korzysta.