Próba usprawnienia handlu, a nie dyskryminacja? Oddzielne kasy dla Polaków i Niemców wywołały oburzenie, interweniowała ambasada

Społeczeństwo Zagranica Zakupy Dołącz do dyskusji (114)
Próba usprawnienia handlu, a nie dyskryminacja? Oddzielne kasy dla Polaków i Niemców wywołały oburzenie, interweniowała ambasada

Niemiecka sieć hurtowni Edeka wprowadziła bardzo kontrowersyjny podział klientów. Czy jest to dyskryminacja Polaków? W ich sklepie w przygranicznym Cottbus pojawiły się oddzielne kasy dla klientów z Polski i Niemców. Klienci są oburzeni taką segregacją.

Dyskryminacja Polaków?

Sprawa dotyczy Hurtowni Edeka C + C Großmarkt mieszczącej się na przedmieściach Cottbus (około 25 km od granicy polsko-niemieckiej). Firma ta to jedna z największych sieci handlowych w Niemczech. Ich punkt w Cottbus jest bardzo chętnie odwiedzany przez Polaków, ze względu na atrakcyjne ceny oraz niewielką odległość od granicy.

Od kilku miesięcy pojawił się podział kas – dla Polaków i dla Niemców. Mimo, że stanowiska do kasowania zakupów tych ostatnich, bardzo często świecą pustkami, to podział przestrzegany jest bardzo rygorystycznie. Nie pomogły interwencje i prośby klientów z Polski, tłoczących się przy swoich kasach. Personel jest nieugięty i restrykcyjnie przestrzega zaleceń z centrali. Kasy zostały wyraźnie oznaczone, a podział stosowany jest bezwzględnie.

Także takie coś pojawiło się w Cottbus w hurtowni Edeka, gdzie wielu Polaków z naszego terenu jeździ zaopatrywać się w chemię i spożywkę. W kasie przeznaczonej dla Niemców mimo, że jest pusta obowiązuje zakaz obsługi Polaków ? czy coś takiego komuś z Was już się przytrafiło? Zgodnie ze staropolskim przysłowiem prawdziwego Niemca można spotkać tylko w NRD ?? ale pytam poważnie…czy gdzieś jeszcze spotkaliście się z taką sytuacją, że osobne kasy albo inne ceny dla Niemców, a inne dla Polaków?

Źródło: Facebook

Edeka przyznaje – kasy „budzą kontrowersje”

Biuro prasowe Edeki w Hamburgu przyznaje, że taki rozdział klientów może budzić kontrowersje, ale jest niezbędny ze względu na ilość towarów kupowanych przez obie grupy. Wspólne kasy były dotychczas przeładowane i niemieccy klienci byli wściekli, że muszą długo oczekiwać w kolejkach. Podział nie ma nic wspólnego z dyskryminacją, a ma jedynie skrócić czas zakupów niemieckich klientów, którzy w Edece robią je na zdecydowanie mniejszą skalę niż Polacy, którzy przyjeżdżają tam głównie po chemię i artykuły spożywcze. Niemcy bywali bardzo źli, czekając długo we wspólnej kolejce, gdyż Polacy dokonywali gigantycznych zakupów, czasami nawet na palety. Nie pojawiła się niestety odpowiedź, dlaczego kasy wydzielone dla Niemców, nie mogą obsłużyć Polaków stojących w tasiemcowych kolejkach, gdy są puste i nikt z nich akurat nie korzysta.

Jeden z polskich portali, działających w Niemczech, zgłosił sprawę do Ambasady RP w Berlinie, prosząc o interwencję i zakończenie tej dyskryminacji naszych rodaków.

Ambasada zażądała wyjaśnień od hurtowni. Firma przeprosiła za całą sytuację i podkreśliła, że celem nie było dyskryminowanie Polaków, tylko próba usprawnienia handlu. Zapewniła też, że Polacy są mile widziani we wszystkich kasach.