Geolokalizacja, czyli usługa polegająca na identyfikowaniu miejsca, z którego pochodzi sygnał telefoniczny, została dziś wdrożona przez sieć Plus w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu. Jest to pierwsza na polskim rynku usługa udostępniania w czasie rzeczywistym danych o przybliżonej geolokalizacji połączeń i prób połączeń na numery alarmowe.
Usługa jest przygotowana z myślą o podmiotach i służbach użyteczności publicznej, które obsługują systemy alarmowe – wodociągi, zakłady energetyczne, pogotowie ciepłownicze czy gazowe. Pierwszą instytucją korzystającą z usługi jest Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu, uznawane za lidera technologicznego w swojej branży.
Główną funkcją nowej usługi jest bieżące lokalizowanie miejsc, z których dzwonią duże grupy użytkowników sieci, np. wodociągowej w przypadku awarii. Nie należy się przy tym martwić o to, że będziemy jakkolwiek śledzeni – system jest trwale anonimowy, ma wysyłać informacje ilościowe, ale nie dotyczące personaliów konkretnych osób. W sytuacji dużej awarii, usługa geolokalizacji nie tylko reaguje na połączenia, ale także na próby połączeń. Te zaś najczęściej wynikają z przeciążenia sieci w przypadku dużej awarii – odtąd nie będzie to problemem. Duże ognisko, nawet nieudanych połączeń, da dokładną informację o miejscu awarii do usługodawcy. Warto przytoczyć również wypowiedzi obu stron tej ciekawej kooperatywy:
Geolokalizacja połączeń na numery alarmowe to nowatorska usługa wpisująca się w wieloletnie działania Plusa na rzecz podnoszenia jakości życia Polaków. Wiemy, jak bardzo ważna jest natychmiastowa i zoptymalizowana czasowo i lokalizacyjnie pomoc mieszkańcom w razie awarii np. sieci wodociągowej. Dlatego zdecydowaliśmy się wdrożyć pionierską usługę udostępniania w czasie rzeczywistym, trwale zanonimizowanych i zagregowanych, danych o przybliżonej geolokalizacji połączeń i prób połączeń przychodzących na numery alarmowe. Założenia usługi oraz jej wdrożenie zrealizowaliśmy we współpracy z MPWiK we Wrocławiu, które jako pierwsze będzie korzystało z tej innowacyjnej usługi.
Tak opisał to Jacek Trujnara, Product Marketing Manager w Dziale Rozwoju Biznesu B2B w sieci Plus. Tymczasem Piotr Słomianny, Dyrektor Finansów w MPWiK Wrocław, tak zapatruje się na nowe możliwości i szanse, które wynikną ze współpracy:
Zapewnienie ciągłości dostaw wody klientom ma dla nas kluczowe znaczenie, dlatego w przypadku awarii wodociągowych, szczególnie tych o większej skali, ważny jest możliwie jak najkrótszy czas reakcji na zgłoszenie. Dzięki partnerstwu z siecią Plus oraz podejściu „we can do it” znaleźliśmy i wdrożyliśmy zupełnie nowy sposób podnoszenia jakości usług i komfortu mieszkańców, wykorzystując dane zarządzane przez operatora. Posiadając informacje w czasie rzeczywistym, jesteśmy w stanie oszacować skalę awarii (na podstawie liczby dzwoniących) oraz określić jej przybliżoną lokalizację (na podstawie zanonimizowanych lokalizacji dzwoniących) jeszcze zanim klienci zdążą ją zgłosić. W przypadku rozległych awarii każda minuta ma ogromne znaczenie. Szybki czas reakcji to przede wszystkim: ograniczenie uciążliwości dla klientów, zmniejszenie strat wody generowanych przez wyciek, ograniczenie negatywnego wpływu na otoczenie, np. uszkodzenia nawierzchni czy podtopienia piwnic oraz zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców.
Technologia stwarza niezwykłe możliwości, które często w sposób zaskakujący tworzą połączenia, na rzecz lepszego życia ludzi. Sieć komórkowa i wodociągowa? Kto by pomyślał, że mogą zawiązać tak owocną współpracę, na rzecz lepszego jutra konsumentów. Pozostaje tylko zweryfikować w praktyce, czy geolokalizacja okaże się tak pomocna, jak obie strony zakładają.