Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka prawa handlowego – w jakiej formie prawnej najlepiej prowadzić sklep internetowy? Jaką formę opodatkowania wybrać?

Biznes Lokowanie produktu Podatki Zakupy dołącz do dyskusji (4) 06.11.2020
Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka prawa handlowego – w jakiej formie prawnej najlepiej prowadzić sklep internetowy? Jaką formę opodatkowania wybrać?

Joanna Majkowska

Decydując się na założenie sklepu internetowego, początkujący przedsiębiorca musi podjąć wiele decyzji, które będą mieć wpływ na prosperowanie całego biznesu. Dużo uwagi powinien poświęcić nie tylko kwestii marketingu, ale także aspektom prawnym. Dostosowana do specyfiki biznesu forma opodatkowania i forma prawna sklepu internetowego może bowiem zminimalizować koszty i zwiększyć zyski.
Advertisement

Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka prawa handlowego?

Przedsiębiorcy mają do wyboru wiele możliwości zarejestrowania swojej działalności. Sklep internetowy może być bowiem prowadzony w formie:

  • Jednoosobowej działalności gospodarczej
  • Spółki cywilnej
  • Spółki prawa handlowego: jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, akcyjnej, z o.o.

Forma prawna sklepu internetowego będzie mieć wpływ na wiele aspektów prowadzenia biznesu, a przede wszystkim na odpowiedzialność przedsiębiorcy oraz kwestie podatkowe. Większość sklepów internetowych przynajmniej początkowo prosperuje w formie jednoosobowego biznesu. Z tego powodu naturalnym wyborem wydaje się jednoosobowa działalność gospodarcza. Jak widać, możliwości jest jednak znacznie więcej i przed wpisem do CEIDG czy KRS warto przemyśleć tę decyzję. Spółka akcyjna czy komandytowo-akcyjna dla małych biznesów jest jednak nieatrakcyjna. Stąd takie rozważania zwykle sprowadzają się do odpowiedzi na pytanie – jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

JDG to najbardziej oczywiste, ale czy najlepsze rozwiązanie?

Warto zacząć od popularnej jednoosobowej działalności. Do niewątpliwych zalet tego rozwiązania należą przede wszystkim niskie koszty i mniejsze formalności. Rozpoczęcie działalności jest banalnie proste. Wystarczy wypełnić formularz CEIDG-1, a zarejestrowanie nie wymaga uiszczenia żadnych opłat. Co więcej, w trakcie prowadzenia biznesu przedsiębiorca co do zasady może prowadzić księgowość w formie uproszczonej, przez co poradzi sobie z tym nawet samodzielnie. Jeśli natomiast zdecyduje się powierzyć to zadanie komuś z zewnątrz, koszty takiej usługi będą niewielkie. Nie można też zapomnieć, że JDG, inaczej niż spółka z o.o., zapewnia dużą swobodę w dysponowaniu pieniędzmi. Właściciel e-sklepu będzie mógł wydawać je praktycznie od razu, podczas gdy przy prowadzeniu działalności w formie spółki nie byłoby to już takie proste.

Oczywiście nie brak także wad. A wśród nich największą jest chyba zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy, który nie został w żaden sposób ograniczony. Właściciel sklepu internetowego odpowiadać będzie bowiem całym swoim majątkiem osobistym. Jeśli więc pojawią się duże długi, mogą się wiązać nawet z utratą całego życiowego dorobku.

Spółka z o.o., czyli większe bezpieczeństwo, ale i większe koszty

W opozycji do tak dużej odpowiedzialności stoi inna popularna forma prawna sklepu internetowego, czyli spółka z o.o. Inaczej niż przy JDG majątek spółki i majątki wspólników pozostają od siebie oddzielone. Innymi słowy – w razie jakichkolwiek długów wierzyciele nie będą mogli domagać się zapłaty z majątku osobistego właściciela e-sklepu. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia odpowiedzialności członków zarządu. Warto jednak podkreślić, że taka odpowiedzialność ma miejsce tylko w kilku przypadkach ściśle określonych w art. 299 Kodeksu spółek handlowych.

Spółka z o.o. to jednak nie tylko liczne zalety. Nie można zapomnieć o dużych wadach, a  do tych na pewno należy duży formalizm. Już sama procedura rejestracji jest bardziej skomplikowana – należy mieć kapitał zakładowy, sporządzić umowę przy pomocy notariusza i jeszcze wnieść opłatę od wpisu do KRS oraz ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Podobnie sformalizowane pozostaje samo gospodarowanie pieniędzmi. Wszystkie wpłaty i wypłaty należy odpowiednio ewidencjonować. Co więcej, na właścicielu sklepu internetowego ciąży wówczas obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. A to już wymaga zatrudnienia księgowego, a więc pociąga za sobą dodatkowe koszty. Wysoki formalizm wymagany jest także przy wprowadzaniu wszelkiego rodzaju zmian, na przykład w umowie spółki – tutaj konieczne staje się podejmowania uchwał i znów – obecność notariusza. Można więc powiedzieć, że nie ma nic za darmo i ze za większe bezpieczeństwo przedsiębiorcy przyjdzie podwójnie zapłacić: zarówno pieniędzmi, jak i czasem potrzebnym do dopilnowania wszelkich formalności.

Forma opodatkowania najlepsza dla sklepu internetowego

W przypadku spółki z o.o. forma opodatkowania i forma prawna sklepu internetowego idą ze sobą w parze. Przedsiębiorca nie ma wówczas wyboru – musi płacić podatek dochodowy od osób prawnych (CIT), a dodatkowo podatek od wynagrodzenia dla wspólnika (19%). To oznacza obowiązkowe, podwójne opodatkowanie, które można jednak na różne sposoby zmniejszyć – na przykład wliczając w koszt uzyskania przychodu takie elementy, których w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie można by było uwzględnić.

Osoba prowadząca JDG ma natomiast aż trzy możliwości opodatkowania:

  • Według zasad ogólnych
  • Podatek liniowy
  • Ryczałt.

1. Opodatkowanie według zasad ogólnych (skala podatkowa)

Pierwsza możliwość, czyli opodatkowanie według zasad ogólnych, to rozwiązanie korzystne, pod warunkiem, że przedsiębiorca nie przekroczy pierwszego progu. Wówczas obowiązuje go stawka 17% podatku. Będzie samodzielnie obliczał i wpłacał do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy, a po zakończeniu roku podatkowego składał zeznanie roczne PIT-36. Dzięki tej formie opodatkowania zyska możliwość odliczania od przychodu kosztów wydatków poniesionych na działalność gospodarczą, skorzystania z dodatkowych ulg czy rozliczania się wspólnie z małżonkiem.

2. Podatek liniowy

Podatek liniowy to rozwiązanie, z którego korzystają spółki z o.o., ale na tę opcję może zdecydować się także przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Wówczas niezależnie od wysokości osiągniętego dochodu składka wynosi 19%. Jest to więc dobry wybór dla tych właścicieli e-sklepów, których dochód znacznie przekracza pierwszy próg podatkowy (85 528 złotych). Pytanie tylko, co oznacza „znacznie”? Przyjmuje się, że taką granicą opłacalności stanowi dochód powyżej 100.000 złotych. Przynajmniej w większości przypadków. Osoby samodzielnie wychowujące dziecko czy chcące rozliczać się razem z małżonkiem nawet mimo tak wysokiego dochodu powinny zdecydować się na inną formę opodatkowania.

3. Ryczałt

Na koniec warto wspomnieć o popularnej formie opodatkowania w sklepach internetowych, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wiążą się z nim przede wszystkim dwie główne korzyści – niski podatek i minimum formalności. W zależności od rodzaju działalności obowiązują różne stawki ryczałtu. Najniższa z nich – dla działalności usługowej w zakresie handlu – wynosi zaledwie 3%. Taka forma opodatkowania sprawia też, że właściciel sklepu internetowego nie musi prowadzić Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Na pierwszy rzut oka ryczałt wygląda więc jak rozwiązanie idealne. W praktyce jest jednak nieco inaczej. Ta forma opodatkowania będzie opłacalna pod warunkiem, że sklep internetowy nie generuje dużych kosztów i nie zatrudnia pracowników. Ryczałt uniemożliwia bowiem rozliczanie kosztów prowadzenia działalności.

Nie sposób jednoznacznie wybrać najlepszej formy opodatkowania. Dużo zależy bowiem od specyfiki konkretnego biznesu. Wiele osób decyduje się na opodatkowanie na zasadach ogólnych. W ten sposób może korzystać z ulg i rozliczać się z małżonkiem. Z drugiej strony dla wielu początkujących biznesów optymalnym rozwiązaniem wydaje się ryczałt ewidencjonowany. Podatek jest wówczas maksymalnie niski, a w dodatku właściciel sklepu może ograniczyć formalności do minimum.  Najlepiej wiec przeanalizować swoją sytuację i wybrać opcję najlepiej dostosowaną do swojej sytuacji. I to zarówno, jeśli chodzi o formę prawną działalności sklepu internetowego, jak i właśnie formę opodatkowania.

Wpis powstał we współpracy z Bankiem BNP Paribas

PARTNERZY: