Pamiętam, że przy licznych przeprowadzkach w studenckich czasach, od czasu do czasu zdarzało nam się zrobić ze znajomymi wypad do IKEI. Kiedy zaopatrywaliśmy się w kultowe szklanki – pół biedy. Ale pewnego razu nasze ambicje sięgnęły mebli, a z czasem nawet szaf. I tu pojawił się problem z transportem.
Transport zwykle dało się załatwić we własnym zakresie, wielu przewoźników ogłasza się w internecie. Nie była to jednak zbyt profesjonalna usługa, wymagała koordynacji, oczekiwania, a na dodatek… Kierowca potrafił przyjechać na przykład dostawczakiem Poczty Polskiej. Podejrzewam, że któryś z kurierów dorabiał sobie w ten sposób firmowym samochodem. Dla mnie w sumie to nie problem, ale na miejscu jego przełożonych trochę bym się wkurzył.
Ikea ukróci męki z dowozem dzięki Traficar
Traficar to jeden z nowoczesnych modelów carsharingu, które przywiózł nam rozwój technologii. Swego czasu relacjonowaliśmy ich wejście na Śląsk. Po całym mieście porozrzucane są samochody, które następnie możemy odnaleźć, aktywować za pomocą aplikacji i ponosząc drobne opłaty za korzystanie – jechać gdziekolwiek nam się podoba, a następnie je porzucić i znów zająć się swoimi sprawami. Taki Uber, tylko do korzystania nie jest niezbędna znajomość języka ukraińskiego – za to trzeba samemu posiadać prawo jazdy. Fajne? Przyszłość? Tak sądzę.
Traficar całkiem nieźle wkomponowuje się w architekturę polskich miast, choć wiecie jak to ze startupami bywa (patrz np. BeamUp) – wszystko super, reklamy, a potem znikają z rynku z dnia na dzień. Mam nadzieję, że w tym wypadku tak nie będzie, bo pomysł bardzo mi się podoba.
Ale jeszcze bardziej podobał mi się porozumienie IKEA z Traficar, na mocy którego aplikacja pod popularne sklepy meblowe podstawi swoje samochody w wariancie dostawczym. Genialne. I na bazie własnych doświadczeń wiem, że rozwiąże to bardzo wiele problemów o naturze logistycznej.
Od 16 maja pod sklepami IKEA w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu pojawią się samochody dostawcze z największej w Polsce sieci carsharingowej Traficar. Klienci zmieszczą w nich nawet popularną szafę PAX.
Do końca maja samochody pojawią się także pod pozostałymi sklepami IKEA w Polsce. Miejsca parkingowe samochodów TrafiCargo są specjalnie oznaczone kopertą oraz tabliczkami informacyjnymi. W ramach usługi TrafiCargo klienci będą mogli wypożyczyć samochody Renault Kangoo VAN. Ich przestrzeń bagażowa ma wymiary 110x120x190 cm, a z rozłożonymi siedzeniami nawet 290 cm długości, oraz pojemność do 4,6 m3 i ładowność do 800 kg.
Opłaty pozostają na tym samym poziomie co przy wypożyczeniu aut osobowych, czyli 80 groszy za kilometr, 50 groszy za minutę jazdy i 10 groszy za minutę postoju.