Ile zarabia się w handlu? Doskonałe pytanie – jedni mogą liczyć na okolice pensji minimalnej, inni na kilkadziesiąt tys. zł miesięcznie. Jednak raport Hays Poland doskonale pokazuje widełki: ile można na danym stanowisku zarobić najmniej, ile najwięcej, a jaka jest standardowa pensja. Prześledźmy zatem kluczowe stanowiska.
Handel to określenie bardzo pojemne – w tej branży działa bowiem zarówno sprzedawca w sklepie odzieżowym, specjalista SEO, jak i prezes dużej platformy sprzedażowej. „Wiadomości Handlowe” właśnie opublikowały raport Hays Poland na temat zarobków w tych zawodach.
Zacznijmy od tych szeregowych. Sprzedawca w sklepie odzieżowym zarabia najczęściej 4,8 tys. zł brutto. Najwyższe płace na tych stanowiskach sięgają 6 tys., a najniższe – 3,9 tys. Kierownik sklepu w odzieżówce może natomiast najczęściej liczyć na 7 tys., ale nie brak takich, co mają 9,5 tys. zł.
Znacznie lepiej zarabiają szefowie w hipermarketach – najczęściej spotykana pensja dyrektora takiego marketu to 17,5 tys. – a niektórzy mogą liczyć na 23 tys. Dyrektor operacyjny w handlu detalicznym może już zarobić zwykle 28 tys., a czasem i 44 tys. zł. W branży FMCG general manager zarabia z kolei najczęściej 45 tys. zł, a maksymalnie – o 10 tys. zł więcej.
Ile zarabia się w handlu internetowym?
Handel przenosi się coraz częściej do sieci – choć nie w każdym przypadku. Ma to rzecz jasna przełożenie na coraz wyższe zarobki w ecommerce. Trzeba przyznać, że pensje są tu naprawdę niezłe. Grafik może liczyć najczęściej na 9,5 tys. zł, a „gwiazdorski” grafik – na 12 tys. Content manager zarabia zwykle 14 tys. zł, a PR manager – o 2 tys. zł mniej. Nieźle wynagradzani są specjaliści od mediów społecznościowych. Manager zarobi tu przynajmniej 15 tys. zł, ale najczęściej 17 tys. Są tacy, którzy zarabiają 20 tys.
Jeśli chodzi o przeciętne wynagrodzenie, to mało kto w ecommerce zarabia mniej niż 10 tys. zł. Z zestawienia wynika, że tylko specjaliści od SEO, CRM, contentu i PR (w tych dwóch ostatnich przypadkach chodzi o specjalistów, nie o managerów). I tak są to jednak bardzo przyzwoite pieniądze – PR-owiec zarabia zwykle 8,5 tys., a SEO-wiec – 9 tys. Okazuje się też, że w ecommerce zarobki poniżej 7 tys. zł są bardzo rzadko spotykane.
Co może nieco natomiast dziwić, to że zarobki szefów wszystkich szefów w ecommerce wcale nie są tak bardzo wysokie. Dyrektor sprzedaży zwykle zarabia 28 tys. zł, a country manager – 35 tys. zł. Bierze się to z tego, że wiele platform handlowych ciągle się dopiero rozkręca. Są jednak szefowie, którzy w ecommerce zarabiają i 52 tys. zł.