ecommerce

InPost zdominował rynek usług logistycznych w Polsce

Rafał Chabasiński
02.10.2022
InPost zdominował rynek usług logistycznych w Polsce

Z raportu Gemius „Ecommerce w Polsce w roku 2022” wynika, że InPost zdominował rynek usług logistycznych. Paczkomaty nie tylko pozostały preferowanym przez kupujących sposobem dostawy towaru, ale także umocniły swoją pozycję. Wybiera je aż 81 proc. Polaków robiących zakupy przez Internet. 

Polacy pokochali Paczkomaty. Dotyczy to także sytuacji, w których muszą zwrócić jakiś towar

Paczkomaty InPost nie bez powodu uważane są za preferowaną formę dostawy na polskim rynku ecommerce. Taki stan rzeczy wyraźnie potwierdza tegoroczny raport Gemius „Ecommerce w Polsce w roku 2022”. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że InPost zdominował krajowy rynek usług logistycznych.

Dostawa przez Paczkomat InPost po raz kolejny okazała się najczęściej wybieraną formą w Polsce. Spośród wszystkich dostępnych opcji Paczkomaty wybrało aż 81 proc. respondentów. To wzrost o 4 proc. względem poprzedniego roku. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać stosunkowo niewielką różnicą. Warto jednak zwrócić uwagę na inne pozycje w zestawieniu. Tradycyjna dostawa kurierska do rąk własnych w domu lub pracy cieszy się uznaniem 43 proc. ankietowanych. Dostawa do punktu nadania i odbioru przesyłek osiągnęła wynik 17 proc.

Bardzo ciekawy jest także wynik badania preferencji konsumenckich dotyczącego zwrotów. Darmowy zwrot towaru poprzez Paczkomat InPost wybrało 46 proc. respondentów. Bezpłatny odbiór zwracanego towaru przez kuriera wybrało jedynie 9 proc. ankietowanych. Wynik punktów PUDO jest w tym przypadku niewiele lepszy, bo wyniósł jedynie 8 proc.

Respondentom zadano także pytanie „Które z poniższych form dostawy towaru najbardziej zachęcają Cię do zakupów przez Internet?”. Paczkomaty wskazało tutaj aż 83 proc. spośród nich. Na drugim miejscu z wynikiem 62 proc. znalazła się dostawa kurierem do rąk własnych, na trzecim punkty PUDO motywujące 34 proc. ankietowanych. Co ciekawe, 31 proc. wskazało w tej kategorii możliwość dostawy towaru pocztą przez listonosza.

InPost zdominował rynek dzięki Paczkomatom. Wygrywa także w zestawieniu ulubionych firm kurierskich Polaków

Satysfakcji z tego, że InPost zdominował rynek usług logistycznych, nie kryje Rafał Brzoska, prezes i założyciel firmy.

To, że 8 na 10 konsumentów, gdy chce skorzystać z usługi dostawy decyduje się na Paczkomat, jest wynikiem olbrzymiego zaufania jakie okazują InPost nasi klienci, ale także wynikiem stałego poprawiania jakości oferowanych rozwiązań oraz realizowanej przez nas strategii tworzenia usług logistycznych przyjaznych zarówno środowisku, jak i człowiekowi. Udało się nam to osiągnąć między innymi poprzez taką rozbudowę sieci maszyn, by ograniczyć dotarcie do najbliższego urządzenia do zaledwie 7-minutowego spaceru oraz wyeliminować konieczność poruszania się samochodem

Raport „Ecommerce w Polsce w roku 2022” odpowiada także na pytanie, kto właściwie jest użytkownikiem Paczkomatów. Praktycznie każdy, kto w Polsce kupuje online. Niezależnie od obranego kryterium podziału badanych odchylenia są stosunkowo niewielkie. Paczkomaty jako formę dostawy preferuje 82 proc. kobiet i 80 proc. mężczyzn. Wśród kategorii wiekowych wygrywają w przedziale 15-24 lata z wynikiem ponad 87 proc. Warto jednak zauważyć, że „najsłabszy” wynik, wśród osób w wieku powyżej 50 lat, wyniósł 77 proc. Różnice nie są wcale takie wielkie.

InPost w raporcie triumfuje także w jeszcze jednej kategorii. Firma Rafała Brzoski jest firmą kurierską najczęściej wybieraną podczas zakupów przez Internet. Wskazało ją 36 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazł się DPD z wynikiem 32 proc. DHL osiągnął wynik 20 proc. i zajął trzecie miejsce.